Fråga: Tänkte höra om något vet hur man vintertid bäst förvarar tändplattans komponenter, det vill säga kondensator, tänd- och ljusspole. Har en helt nyrenoverad tändplatta till min Novolette-moped.
Både tändspole, kondensator och ljusspole är alltså nya och nu påmonterade på motorn och dess tändplatta. Förvarar mopeden i kallgarage och här uppe i norr blir det kallt på vintern. Tar dessa komponenter stryk av denna kyla eller förvaras dom bäst i ett varmgarage?
Med vänlig hälsning, Tim
Svar: Kylan har ingen effekt på ett tändsystem utan det som kan vara skadligt är fukten i den omgivande luften. Ställ in en hygrometer tillsammans med mopeden. Om den relativa luftfuktigheten (varm luft kan bära mer vatten än kall luft) ligger över 75 % finns det risk för uppkomst av mögel i organiska material. När det gäller korrosion på metaller är det max 60 % som gäller.
Äldre tändsystem med textillindade tändspolar har en hygroskopisk isolering (=drar i sig fukt från luften) och där kan det över tid ackumuleras så mycket fukt på insidan att koppartråden börjar ärga och att det uppstår skadliga överslag mellan olika ställen inne i spolen.
Att värma upp ett utrymme för att jaga ut fukten kan i vissa fall bli kostsamt, beroende på lokalens isolering. En luftavfuktare kan då vara ett bra alternativ då den inte värmer upp lokalen utan bara drar i sig fukten från luften varvid energiförbrukningen blir lägre än vid enbart uppvärmning.
Oftast är luften torrare vintertid så då brukar faktiskt problemet med fukt vara mindre. Sedan kan variationer i temperatur vara av ondo. Om varm luft (=kan bära mycket vatten) kommer i kontakt med en kall moped nås ofta daggpunkten, vilket är när luften inte längre kan bära samma mängd vatten, och detta fälls då ut i form av kondens på den svalare ytan.
Spruta inte rostolja, typ WD 40 eller 5-56 på tändsystemet. Visserligen driver dessa ut fukt, men olja på brytarnas kontakter kommer att förbrännas och omvandlas till sot (kol) och ge dålig kontakt.
Jim Lundberg