Mäta upp en tändspole

Fråga: Hej! Undrar om man kan mäta tändspolar på mopeder och snöslungor på liknade sätt som på bil? Om man kan det – vad ska det vara för värden?

Mattias B

 

Svar: Man kan hjälpligt se om en tändspole är trasig eller inte genom att mäta spolens resistans (=motstånd). En tändspole innehåller två lindningar – en primärlindning med ett par hundra varv grövre tråd och en sekundärlindning med tusentals varv av en väldigt tunn tråd.

Resistansen i primärlindningen ligger i storleksordningen på 1 Ohm. I sekundärlindningen är den betydligt högre – ofta någonstans mellan 6000 till 10 000 Ohm. Dessa två lindningar ligger seriekopplade vilket innebär att man då kopplar in sin multimeter mellan tändkabeln och valfri anslutning på primärlindningen. Ibland finns det bara en primäranslutning viket gör valet enkelt.

Om mätaren visar oändligt motstånd (=avbrott) är tråden av någonstans i spolen. Visar mätaren lågt motstånd (under ett par tusen Ohm) kan det vara kortslutning mellan ett antal varv i spolen. I bägge fallen är spolen kass och måste bytas ut eller lindas om.

Men ett vanligt problem med tändspolar är isolationsproblem som leder till överslag inne i spolen och dessa kan man inte mäta fram med en multimeter. Det enda sättet att säkert fastställa en tändspoles status är att köra den i en tändspoleprovare med ett gnistgap på 5-6 mm och uppvärmd till driftstemperatur (cirka 70 grader).

Jim Lundberg

Rulla till toppen