Volvo: Kolvproblem

Fråga: Jag hämtade hem en Volvo 142 1974 med en 85-hästars B20 där topplockspackningen hade gått sönder.
Jag lyfte av toppen idag och var på väg att skicka den på planslipning, Kollade samtidigt kolvglappet och tycker kolvarna glappar lite väl mycket i loppen,
På ena kolven skrapade jag fram siffrorna: sp 0.08 .015″ 89.215.
Har försökt att leta reda på nätet efter dessa kolvar men får det inte alls att stämma med måtten.
Har jag för små kolvar i denna motor eller vad är det för udda dimensioner?
Vill tillägga att förra ägaren har hållit på och skruvat med denna motor och vässat upp den med annan kam, förgasare och extraktorgrenrör.

Svar: Original sitter det 88,9 mm kolvar i en B20. Du har troligen kolvar i den första överdimensionen 0,015″ (inch) vilket låter rimligt med tanke på att någon tidigare ägare trimmat motorn, och troligen borrat upp det en aning. Men kolven ska inte glappa i cylinderloppet. Volvo angav att lämpligt kolvspel var mellan 0,01 och 0,03 mm på en original B20 1974.

Vore det min bil skulle jag vänta med att skicka iväg toppen på planing och kontrollera hur mycket som egentligen behöver göras med motorn, eller om det blir enklare att byta ut hela motorn.

Lycka till

Robert Gustavsson

Volvo: Kolvproblem
Rulla till toppen