Avtätat kullager istället för packbox på Victoria MS 51?

Fråga: Måste tyvärr plocka den annars superfina och fungerande Victoria M51-motorn i min dekaltrimmade N-Vicky L. Lager innanför kedjedrevet visar spel samt läcker. Ska nu byta alla lager och packningar när jag har isär pärlan totalt denna gång.

Alla lager finns hos kullagerhandlaren enligt vad jag noterade. Det finns till och med sådana som är helkapslade med samma dimension. Låter ju lockande att ta sådana som därmed också tätar utåt? Kan man då slippa simmerringen? Räcker smörjningen eller kommer sakteligen växellådsolja sippra in och ta över framtida smörjning? Frestande tankar, men vad säger experten?

Peter, N- Vicky

 

Svar: Spårkullager med gummisidor (2RS) har rätt simpla tätningar som inte ligger i klass med en riktig packbox (simmerring). Sidorna på lagret sitter relativt löst och tätningsläppen som ligger mot lagrets innerring saknar dessutom den fjäder som packboxen har. Tätningarna klarar därmed inte samma tryck som en packbox. Om du byter lager och packboxar i din MS 51-motor så blir den tät och glappfri med likadana delar som suttit där innan. Sätter man ett avtätat lager innanför en packbox kan den avskiljas från smörjning så att den går torr och slits ut i förtid.

Originalpackboxen har måtten 21x30x6,5 mm och ligger då mot utsidan av den distanshylsa som sitter utanpå axeln. Här kan det läcka olja även om packboxen är frisk. Om muttern som håller drevet inte är ordentligt dragen kan växellådsoljan sippra mellan hylsa och axel och komma ut i drevets centrum.

Har man en äldre motor (från 1930-talet) som helt saknar packbox på utgående axeln är ett avtätat lager ett bra alternativ. I så fall är kan man lätt bryta bort den inre sidan på lagret med en liten skruvmejsel så att det får ta del av växellådsoljan. Fast den fettklick som lagret har från fabrik håller många år/mil.

Jim Lundberg

Avtätat kullager istället för packbox på Victoria MS 51?
Avtätade kullager har en primitiv tätning som inte klarar särskilt höga tryck då tätningsläppen är klen och saknar den typ av spiralfjäder som tätningsläppen på en packbox har. Är det dessutom fråga om höga tryck så kan hela gummisidan lossna från lagret. Detta är dock inte fallet i en växellåda.
Rulla till toppen