Nya regler 2017: Oanvända motorcyklar kan stoppas för registrering

Fråga: Nu är det ett rykte igång igen att fordon som inte är påställda, ej registrerade eller på annat sätt inte igång aldrig kommer att få användas. Finns det någon grund för detta rykte?

Gunnar G

 

Svar: Den 19 december 2016 gick Transportstyrelsen ut med att äldre motorcyklar som aldrig registrerats inte kan tas i bruk efter årsskiftet. Detta på grund av skärpta avgasregler i EU. Då har man beslutat att alla nyregistreringar av motorcyklar ska omfattas av de nya, och strängare, avgasreglerna. Detta riktar sig i första hand till motorcykeltillverkarna vid nytillverkning, men en gammal motorcykel från exempelvis 1930-talet som av någon anledning aldrig blivit registrerad kommer också att omfattas av dessa nya krav då den, i likhet med en nytillverkad motorcykel, står inför sin första registrering.

De motorcyklar som omfattas av dessa nya regler är de som är tillverkade före 17 juni 1999 och aldrig registrerats och tagits i bruk.

Men en motorcykel som någon gång under sin levnad varit i bruk – alltså varit registrerad och tagen i trafik kommer inte att omfattas av de nya reglerna. Här kan möjligtvis bevisbördan dyka upp – om man har en gammal motorcykel som saknar registreringspapper och nummerskylt så kan det eventuellt bli problem med att bevisa att den varit registrerad tidigare. Här får man kontakta Riksarkivet för att se om de gamla registreringspapperna finns där.

Fast det ser ut som att man inte ska måla den berömda f-n på väggen. Det går att söka dispens om man vill registrera en oregistrerad motorcykel som är tillverkad före 17 juni 1999.

Varför man inte ger en allmän dispens för äldre motorcyklar kan man ju alltid spekulera i. Mängden avgasföroreningar från oregistrerade motorcyklar måste väl ändå vara försumbara?

Mer om detta kan man läsa om hos Transportstyrelsen

Där finns även ett dispensformulär som man kan ladda hem och fylla i.

Jim Lundberg

Rulla till toppen