Nya regler 2017: Oanvända motorcyklar kan stoppas för registrering

Nya regler för 2017. Äldre motorcyklar som aldrig varit registrerade och tagna i trafik kan bli svåra att registrera efter årsskiftet.

Nya regler 2017: Oanvända motorcyklar kan stoppas för registrering

Publicerad

Fråga: Nu är det ett rykte igång igen att fordon som inte är påställda, ej registrerade eller på annat sätt inte igång aldrig kommer att få användas. Finns det någon grund för detta rykte?

Gunnar G

 

Svar: Den 19 december 2016 gick Transportstyrelsen ut med att äldre motorcyklar som aldrig registrerats inte kan tas i bruk efter årsskiftet. Detta på grund av skärpta avgasregler i EU. Då har man beslutat att alla nyregistreringar av motorcyklar ska omfattas av de nya, och strängare, avgasreglerna. Detta riktar sig i första hand till motorcykeltillverkarna vid nytillverkning, men en gammal motorcykel från exempelvis 1930-talet som av någon anledning aldrig blivit registrerad kommer också att omfattas av dessa nya krav då den, i likhet med en nytillverkad motorcykel, står inför sin första registrering.

De motorcyklar som omfattas av dessa nya regler är de som är tillverkade före 17 juni 1999 och aldrig registrerats och tagits i bruk.

Men en motorcykel som någon gång under sin levnad varit i bruk – alltså varit registrerad och tagen i trafik kommer inte att omfattas av de nya reglerna. Här kan möjligtvis bevisbördan dyka upp – om man har en gammal motorcykel som saknar registreringspapper och nummerskylt så kan det eventuellt bli problem med att bevisa att den varit registrerad tidigare. Här får man kontakta Riksarkivet för att se om de gamla registreringspapperna finns där.

Fast det ser ut som att man inte ska måla den berömda f-n på väggen. Det går att söka dispens om man vill registrera en oregistrerad motorcykel som är tillverkad före 17 juni 1999.

Varför man inte ger en allmän dispens för äldre motorcyklar kan man ju alltid spekulera i. Mängden avgasföroreningar från oregistrerade motorcyklar måste väl ändå vara försumbara?

Mer om detta kan man läsa om hos Transportstyrelsen

Där finns även ett dispensformulär som man kan ladda hem och fylla i.

Jim Lundberg

On
Off

15 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Nynäsmacken Bromölla 1956

10 kommentarer

Per L: När jag började på Chalmers i Göteborg 1969 tankade jag min VW 1200 för 79 öre litern på slottsskogens bensinmack (Shell?). Undra just vad soppan kostade 1956?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206