Kopplingsproblem på Husqvarna mod 28

Fråga: Hej. Jag försöker att restaurera en Husqvarna 28 (Rödqvarna) Får ej kopplingen att fungera. När jag har växelföraren i friläge kan jag rotera på kedjedrevet men när jag lägger in en växel för fram kopplingsarmen går det ej att rotera drevet. Har haft isär lamellerna och kollat och allt verkar ok. Lamellskivorna lyfter sig rakt och fint när jag rör på kopplingsarmen. Motorn är demonterad från ramen och tömd på olja. Blir kopplingsförhållandet annorlunda om jag monterar på motorn fyller på olja och startar?

Kent Johansson

 

Svar: Om du bara försöker vrida kedjedrevet på utgående axeln med fingrarna så kan det kännas väldigt trögt, men det beror på att man får så liten kraft med fingrarna. En koppling, trots att den är frikopplad, släpper aldrig helt utan viss friktion finns alltid kvar trots att lamellerna delat på sig. Denna lilla friktion märks inte när man kör motorcykeln. Det enda som händer är att det klickar till lite i växellådan när man växlar.

När man fyller på olja så minskar visserligen friktionen mellan alla delar i växellådan – även mellan lamellerna. Men oljan mellan lamellerna leder även till vad engelsmännen kallar ”oil drag” vilket innebär att oljan ”limmar ihop” lamellerna så att kopplingen driver en aning trots att man dragit in kopplingshandtaget helt. Detta är sällan något större problem, men kan uppstå om man har för mycket och för tjock olja i växellådan. I Husqvarnamotorn ska det vara 0,7 liter SAE 50-olja (SAE 20 vintertid).

Jim Lundberg

Rulla till toppen