Rusande Lambretta

Fråga: Hej Jim. Vad kan det vara för fel på min Lambretta Li 150 1959? Den vill rusa ibland – inte hela tiden. Jag har bytt förgasare men det hjälpte inte. Det verkar som att den tar tjuvluft men var? Har bytt lager + tätningar på vevaxeln om jag skulle ha vänt en tätning åt fel håll? Men den poffar ej på tändsidan.

Inge Engström

 

Svar: Hur man vänder packboxarna (tätningarna) i vevhuset spelar ingen större roll då de tätar åt bägge håll, även om de klarar mer tryck (övertryck) på den sidan där fjädern och tätningsläppen sitter. De flesta tvåtaktsmotorer har vevhusets packboxar vända med fjädrarna inåt medan vissa motorer har den ena packboxen, oftast den på transmissionssidan, vänd med fjädern ut från vevhuset.

Börja med att kolla att trotteln verkligen går ner i botten när du vridit ner gashandtaget. Det kan ju vara så att gasvajern kärvar på grund av rost, klämskada eller för skarpa böjar. Se till att förgasaren sitter monterad så att flottörhuset inte lutar åt något håll då det påverkar bränsleblandningen. Om flottörhuset är för låg relativt nålmunstycket blir blandningen mager vilket kan leda till rusning. Samma sak händer om man stänger av bensinkranen när motorn är igång – precis när bränslet i förgasaren börjar tar slut så stiger varvtalet på motorn.

Tjuvluft kan man leta upp genom att spruta vanlig motorolja med en oljekanna på de ställen där man misstänker läckage medan motorn är igång. Om varvtalet förändras när man sprutar på ett visst ställe är det där det läcker.

Jim Lundberg

Rulla till toppen