Bättre med varmkörd moped?

Fråga: Har en liten fundering jag ”grunnat” på under ett par år nu. Hur är det med att varmköra dessa gamla mopedmotorer, det vill säga starta upp motorn och låta den gå på tomgång några minuter innan man ger sig iväg? Är detta skonsammare för motorn tro än att dra iväg direkt vid uppstart? Ger det några fördelar rent slitagemässigt?

Ha en fortsatt bra dag

David

 

Svar: Det finns flera skolor i ämnet ”varmkörning av motorer”. En del hävdar att man ska låta motorn gå på tomgång en stund innan man kör iväg. Andra hävdar att man istället ska dra iväg så fort som möjligt för att snabbare få upp motor- och oljetemperaturen. Sanningen ligger nog som vanligt någonstans mittemellan. En iskall motor har sämre oljecirkulation och det kan nog vara bättre för vissa smörjställen om man åtminstone kör lite lugnare första kilometrarna. Frågar du en pilot eller formel 1-förare så är varmkörning av motorn ett måste.

Men ovanstående gäller ju fyrtaktsmotorer med trycksmörjning. Jag tror inte det är någon större skillnad på en tvåtaktare då oljan kommer med bränslet vilket innebär att om motorn har startat så är ju bevisligen även oljan framme och smörjer lager, kolv och cylinderlopp.

Däremot kan en motor med litet kolvspel (ny eller nyborrad) råka ut för nypning eller skärning om man exempelvis vintertid (sträng kyla) drar på för fullt innan motorn värmts upp. Kolven värms fortare än cylindern och ökar därför i diameter snabbare än cylinderloppet så att kolvspelet minskar – ibland försvinner det helt. Ju hårdare man kör desto mer värme utvecklas och desto större blir kolven. Cylindern blir ju också uppvärmd och därmed större, men det går långsammare. Aluminium utvidgas dessutom mer än gjutjärn vid samma temperaturhöjning.

Av den anledningen kan det vara bra att varmköra någon minut om motorn har små kolvspel så att även cylindern hinner värmas upp så att den ”hänger med” kolven bättre när det gäller värmeutvidgning. Har men en aluminiumcylinder så utvidgas den i princip lika mycket som kolven, men även en aluminiumcylinder ligger tidsmässigt efter kolven i uppvärmning/utvidgning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen