Varför såldes mopeder under annat varumärke?

Fråga: Hej. Läste ett inlägg i kommentatorsfälten där ni diskuterade dekaltrimmade mopeder. Jag som inte var med när det begavs undrar varför sålde man inte Monark och övriga märken under sitt riktiga namn? Varför bytte man namn var det någon speciell anledning man bytte?

Tacksam för svar.

Mvh Johan

 

Svar: Jag var inte heller med då det begav sig, men redan på 1950-talet var man i full gång med att sälja mopeder och motorcyklar med utbytta dekaler. Detta är dock ingen ny företeelse utan har tidigare även förekommit i cykelbranschen.

De tre stora aktörerna när det gällde mopeder var Monark, Husqvarna och Nymans (NV). Dessa tillverkade sina egna mopeder helt eller delvis. Nymans och Husqvarna hade en egen motortillverkning, medan Monark köpte in motorer från bland andra tyska ILO.

Det blev i alla fall populärt att sälja mopeder med andra dekaler, något som vi idag ofta kallar för ”dekaltrimning”, även om detta uttryck snarare handlade om att man satte racingbetonade dekaler på sitt fordon för att det i alla fall skulle se ut som att det var trimmat.

Många företag som inte alls höll på med mopedtillverkning hängde på mopedvågen och fick då sälja andras mopeder under eget varumärke. Man får väga in att 1955 – bara tre år efter mopedens födelse – hade enbart Monark sålt över 75 000 mopeder. Konsum (Coop) hängde på, likaså järnhandeln. Även mindre företag ville ha en del av kakan och sålde därför ”dekaltrimmade” mopeder trots att kärnverksamheten kunde vara något helt annat.

Men exakt varför man ville ha eget namn/varumärke på mopederna kan jag inte svara på, men det var väl bra reklam för ens egna företag att det rullade runt mopeder på stan med ens varumärke på tanken. Om någon före detta anställd på någon av de ovan nämnda företagen vet mer går det alldeles utmärkt att lämna en kommentar i fältet nedan.

I artikeln Dekaltrimmade mopeder kan man läsa mer i detalj om vilka som sålde vad.

Jim Lundberg

Varför såldes mopeder under annat varumärke?
Big business! Mopeden blev en braksuccé och såldes i enorma kvantiteter. Redan 1955 hade bara Monark sålt 75 000 exemplar av sin modell Monarpeden. 1958 hade man dubblat den summan och sålt 150 000 Monarpeder.
Rulla till toppen