Blockpackning eller inte på Autoped?

Blockpackning eller inte på Autoped?

Publicerad

Fråga: Halloj! Håller på med en Autopedmotor och har en fundering. Satt det en blockpackning original på dessa eller är det en efterkonstruktion när det medföljer en dylik i p-satserna nuförtiden? Har demonterat flera motorer utan packning mellan vevhushalvorna men blir fundersam när man kollar på packningssatserna där en sådan nu medföljer.

Såg även en bild på en NOS packningssats och där saknades en sådan blockpackning. Klarar det sig med permatex svarta äbbja eller måste man knacka en packning? Och var ska man i sådant fall shimsa för att kompensera packningen?

Mvh/ patinamuseet

 

Svar: Tittar man på sprängskisser över autopedmotorn så syns ingen packning mellan vevhushalvorna. De packningar som finns är topplockspackning, transkåpspackning och cylinderfotspackning. Jag har sprungit på motorer både med och utan denna packning.

Är tätningsytorna fina räcker med Permatex packningsklister eller liknande. Lägger man dit en packning mellan halvorna är det klokt att lägga till shims med samma tjocklek som packningen. Helst bör man kolla att axialspelet ligger rätt vilket kan vara 0,10 – 0,30 på en motor som denna med vanliga spårkullager på bägge sidor av vevaxeln.

Man kan shimsa på fyra olika ställen. Vid innerringen på vänstra ramlagret, vid ytterringen på samma lager. Samma sak gäller på höger sida – vid inner- eller ytterringen. Vilken sida man ska shimsa på beror på hur kedjedreven till transkedjan linjerar. Därför bör man lägga en linjal över dreven för att se om vevaxeln bör flyttas åt ena eller andra hållet.

Det är inte noga på tiondelen med linjeringen, men det är dumt att förvärra felet om vevaxeln redan ligger förskjuten åt något håll.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842