Rostbehandling med elektrolys

Rost går att avlägsna på många sätt. Elektrolys är ett av dem. Med ström och soda kan man skonsamt ta bort rost från järnföremål.

Rostbehandling med elektrolys

Publicerad

Fråga: Hej, har kollat en del på YouTube om rostlagning med elektrolys, gör det skillnad om man kopplar positivt eller negativt till objektet jag vill ha behandlat? Om man kopplar positiva polen till metallen som offras, bygger man på med nytt material på objektet (minus)? Alltså "lagar", återför, det som rosten har ätit upp? blir det då vice versa, man tar bort material (bl.a. rosten) från objektet om man kopplar positivt till objektet och negativt till offret?

Vänliga hälsningar

Stefan Carlsson i Lund

 

Svar: Om du med "rostlagning" menar rostborttagning och/eller rostomvandling är jag med på noterna. Den metod som jag har testat går ut på att det bildas vätgas vid den rostiga detaljen som i sin tur omvandlar (reducerar) rosten tillbaka till järn. Vid den här metoden ska detaljen som ska avrostas anslutas till strömkällans minuspol. Anoden kan bestå av vanlig järnplåt och ska då anslutas till pluspolen. Vätskan består av exempelvis kaustiksoda löst i vatten. Om man polvänder elektroderna i denna process så flyttar man bara gasutvecklingen från ena polen till den andra i badet.

I denna process (med rätt polaritet) återskapas bara metallen allra närmast detaljen som ska avrostas. Lös rost kommer att ramla bort och är därmed förlorad. Det innebär att man inte kan få bort uppkomna rostgropar eller återställa ursprungsmåttet. Men till skillnad mot syror är denna alkaliska behandling snällare mot metallen och risken för rostuppslag efter behandlingen är liten.

Mer om ovanstående metod kan man läsa om i artikeln Rostborttagning med ström

Jim Lundberg

Efter en stund i badet och borstning med stålborste ser skruvarna ut så här.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dekaler till DKW Diamant

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hi Diego. Can you e-mail a picture of the bike to me so I can publish it here? Gunnar - vet du säkert vilken hoj det handlar om?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-04

  • Classic Motor 2017-03

  • Classic Motor 2017-02

  • Classic Motor 2017-01

  • Classic Motor 2016-12

  • Classic Motor 2016-99

  • Classic Motor 2016-11