Rostbehandling med elektrolys

Rost går att avlägsna på många sätt. Elektrolys är ett av dem. Med ström och soda kan man skonsamt ta bort rost från järnföremål.

Rostbehandling med elektrolys

Publicerad

Fråga: Hej, har kollat en del på YouTube om rostlagning med elektrolys, gör det skillnad om man kopplar positivt eller negativt till objektet jag vill ha behandlat? Om man kopplar positiva polen till metallen som offras, bygger man på med nytt material på objektet (minus)? Alltså "lagar", återför, det som rosten har ätit upp? blir det då vice versa, man tar bort material (bl.a. rosten) från objektet om man kopplar positivt till objektet och negativt till offret?

Vänliga hälsningar

Stefan Carlsson i Lund

 

Svar: Om du med "rostlagning" menar rostborttagning och/eller rostomvandling är jag med på noterna. Den metod som jag har testat går ut på att det bildas vätgas vid den rostiga detaljen som i sin tur omvandlar (reducerar) rosten tillbaka till järn. Vid den här metoden ska detaljen som ska avrostas anslutas till strömkällans minuspol. Anoden kan bestå av vanlig järnplåt och ska då anslutas till pluspolen. Vätskan består av exempelvis kaustiksoda löst i vatten. Om man polvänder elektroderna i denna process så flyttar man bara gasutvecklingen från ena polen till den andra i badet.

I denna process (med rätt polaritet) återskapas bara metallen allra närmast detaljen som ska avrostas. Lös rost kommer att ramla bort och är därmed förlorad. Det innebär att man inte kan få bort uppkomna rostgropar eller återställa ursprungsmåttet. Men till skillnad mot syror är denna alkaliska behandling snällare mot metallen och risken för rostuppslag efter behandlingen är liten.

Mer om ovanstående metod kan man läsa om i artikeln Rostborttagning med ström

Jim Lundberg

Efter en stund i badet och borstning med stålborste ser skruvarna ut så här.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Har jag motorfotogen i fatet?

1 kommentar

slöhög: Den stora frågan är om fotogenen har åldrats och går att använda. Försök att ta ett prov och kontakta något labb för kontroll.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842