LED-lampa i baklampan på veteranmotorcykel

Fråga: Hej Classic. Försöker förflytta min veteranhoj till det 21:a århundradet genom att montera in LED-belysning på baklyset. Hojen har 6V Bosch-system med dubbla parallella belysningsspolar. Har gjort en enklare krets med likriktarbrygga följt av en spänningsregulator (LM317T) som ställs in med en trimpotentiometer så att dioderna matas med rätt ström (20 mA).

På bänken fungerar den klockrent, men monterad på plats så fungerar den bara en stund. Sen bränner strömregulatorn så att den skickar ut samma spänning som går in, vilket förstås bränner alla dioderna. Spänningsregulatorn tål en konstant inspänning på 40 V och kan leverera 1,5 A. Likriktardioderna tål 3A styck. Har kopplat regulatorn med de två kondensatorer som rekommenderas.

Tänker jag fel någonstans? Kan problemet vara strömspikar eller statisk elektricitet?

/Cruzze

 

Svar: Jag förutsätter att du har lyft lamphållaren från jord – annars kommer ena diodparet i bryggan att kortslutas mot jord. Jag har inte testat med att köra ljusspolarna i ett oscilloskop för att se hur kantig växelströmmen är, men några spikar bör det inte vara. Det du kan göra är att öka kapaciteten på C1 från 0,1 µF till kanske 5-10 µF. Här kan du i princip ha hur stor kondensator som helst utan att något tar skada. Denna kondensator tar hand om eventuella spikar. Däremot blir kondensatorn ganska stor rent fysiskt om den har stor kapacitet och kanske inte får plats inne i baklampan.

På schemat nedan är även två skyddsdioder inritade, D1 & D2. Det är vanliga 1N4001 som klarar 1 ampere och en backspänning på 50 volt. Om du inte har dessa kanske det kan vara lösningen på problemet med att regulatorn brinner. LM 317 ska ledigt kunna driva en lite LED-lampa i baklyset. Eventuellt kan du testa med att shunta lampan med ett motstånd på 100 – 200 Ohm om det är så att regulatorn vill ha någon form av belastning på utgången.

Jim Lundberg

LED-lampa i baklampan på veteranmotorcykel
LM 317 med två skyddsdioder, D1 & D2.
Rulla till toppen