Fråga: Hej. Jag ser att det finns mopedcylindrar att köpa med Reedventiler. Hur fungerar dessa? Är de effekthöjande?
Göte
Svar: Reedventiler är en modern variant på den gamla snarkventilen som förekom i motorernas barndom. Det är en backventil som har till uppgift att förhindra att bränsleblandningen ska tryckas tillbaka till förgasaren.
Snarkventiler (som fick namnet från det ljud de skapade) är i princip en bilventil med tallrik och skaft och väger därför en hel del. Skillnaden mot senare ventilsystem är att snarkventilen inte påvers av någon kamaxel utan sugs upp av undertrycket i motorn. Ventilfjädern till ventilen måste vara väldigt klen om undertrycket ska orka öppna ventilen. Hela konstruktionen är tung (stor massa) och ihop med den klena fjädern begränsas motorns maxvarv till något tusental per minut.
Reedventilen består av tunna blad, eller tungor (”Flaps”), som har fjädrande egenskaper. I och med detta blir egenvikten (massan) låg och reedventiler klarar därför av varvtal på 10 000 varv per minut. Tungorna kan tillverkas av flera olika material. Fjäderstål är en variant, men då tungorna öppnar och stänger över hundra gånger per sekund – timme efter timme, så mattas materialet så småningom ut och detta kan leda till att tungorna brister och när dessa sugs in i motorn kan de orsaka stora skador på samtliga delar i vevhus och cylinder.
Därför finns det även tungor av glasfiber, kolfiber och kevlar. Om dessa brister och lossnar in så brukar de smulas sönder och passera motorn utan att vålla någon skada.
På de första tvåtaktsmotorerna lät man kolven öppna och stänga insuget i cylindern. Detta kallas för kolvstyrt insug. Det är en enkel konstruktion där kolven täcker insuget när det ska vara stängt och omvänt. Nackdelen med kolvstyrt insug är att bränsleblandningen vill tryckas tillbaka ut till förgasaren när kolven går ner och börjar komprimera bränsleblandningen i vevhuset. Detta är särskilt markant på låga varvtal. På högre varvtal börjar bränsleblandningens massa spela in och dess rörelseenergi hjälper då till trycka in bränsleblandningen i vevhuset.
Reedventilen ser då till att stänga insuget så fort undertrycket i vevhuset upphört så att inget av bränsleblandningen kan åka baklänges ut till förgasaren. Resultatet blir att man får högre effekt över ett större varvtalsområde med reedventiler jämfört med kolvstyrning. En annan fördel är att reedventilen kan placeras på flera olika ställen runt vevhuset. På vissa motorer sitter ventilen i cylinderns insug, men den kan även sitta bakom cylindern, på sidan eller till och med under vevhuset.
Jim Lundberg