Krånglande Royal Enfieldmotor på 125 cc

Fråga: Ägare till en NV 1946 med Royal Enfieldmotor på 125cc. Har bytt kolvringar och bytt bussningarna i vevhuset men får inte motorn att fungera. Startar bra på chokning men gnistrar mellan brytarspetsarna mer än normalt. Har även provat köra med lös spole batteritändning andra kondensatorer (nya). Samma problem. Nocken till brytarna är ganska sliten. Finns det någon som är duktig på dessa motorer? Var hittar man delar?

Bengt Lundgren

 

Svar: Om motorn bara går med choke bör inte tändningen vara det stora problemet. Det låter mer som att den får för lite bränsle. Kolla att det rinner ordentligt ur bensinkranen och testa gärna med en annan förgasare för att se om felet försvinner. Royal Enfieldmotorn saknar packboxar i vevhuset och har istället bronsbussningar utanför ramlagren. För att dessa ska täta så att det uppstår tillräcklig vevhuskompression ska radialspelet mellan ramlagertapp och bussning vara 0,002″ vilket blir 0,05 mm. Detta kräver i sin tur att ramlagren är i så bra skick att axeltapparna aldrig rör vid dessa bussningar – annars slits dessa och läckaget ökar.

Gnistorna vid brytarna kan uppstå av flera anledningar. Vanligt är att kondensatorn är defekt, men om du testat flera kondensatorer bör det inte bero på detta. En annan orsak kan vara smutsiga/oljiga brytarkontakter. Sedan är det så att det aldrig blir gnistfritt vid brytarna eftersom de ska bryta en ström på någon, eller några, ampere. Men några ”åskväder” ska det givetvis inte vara.

Är det gäller kunniga mekaniker så lämnar jag det till våra läsare som kanske kan tipsa om detta i kommentarsfälten. När det gäller delar kan du kolla med C-G Jansson på telefon 070-229 68 43. Du kan även annonsera gratis i Classic Motors privatannonser efter delarna du söker.

Jim Lundberg

Krånglande Royal Enfieldmotor på 125 cc
Avdragning av brytarnock.
Rulla till toppen