Gnistor mellan brytarna på Victoria MS 51

Gnistor mellan brytarna på Victoria MS 51

Publicerad

Fråga: Hej. Har ett besvärligt problem med ljusbåge mellan brytarna på en Victoria MS 50. Har bytt tändspole Bosch, NOS med plasthölje, dock ej original till denna modell men passar bra, brytare NOS original, kondensator Bosch nytillverkad. Mopeden startar lätt men vid gaspådrag så blir det en kontinuerlig blå ljusbåge mellan brytarna och den misständer kraftigt. Kan det vara ett internt överslag inuti tändspolen mellan hög och låglindning? Även så har polbredden på tändspolen någon betydelse? Den tar inte i någonstans. Kollade detta på Rösebäckens hemsida där den tändspolen är med på en gammal broschyr.

Lennart Robertsson

 

Svar: Jag tror inte tändspolen är problemet då många tändspolar passar mellan olika motorer och skillnaden kan vara så simpel som var kabeln till brytare/kondensator tittar ut ur spolen. Bredden på polskorna bör inte ställa problem. Däremot måste avståndet mellan polskorna viktigt då de ska stämma med intervallet på magneterna i svänghjulet.

Det finns mängder av undermåliga kondensatorer på marknaden idag som till och med kan vara trasiga redan på hyllan i butiken. Att de ofta kallas för "Boschkondensator" eller "Stefakondensator" har sällan eller aldrig med likheten till originalen att göra kvalitetsmässigt utan är mer en måttuppgift (Bosch=18 mm, Stefa 17=mm).

Testa med en annan kondensator och ställ krav hos handlaren att du får något som fungerar. En annan sak som kan framkalla stor gnistbildning mellan brytarkontakterna är föroreningar som oxid eller olja. Putsa kontakterna genom att dra en smal remsa våtslippapper mellan dem. Avsluta med att dra en tygremsa mellan kontakterna så att smuts och slipdamm försvinner. En dusch med bromsrengöring (typ Bräkleen) tar bort fett och olja. Kolla också att brytarmen går lätt på sin axeltapp i tändplattan. Bussningen i armen (ofta av fibermaterial) kan svälla av fukt och ålder. Även oxid, smuts och härsken olja kan bromsa brytaren så att den inte hinner stänga vid högre varvtal.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tändspole till plusjord

1 kommentar

Reodor: Man måste byta plats på anslutningarna: kl.15 till fördelare, kl.1 till tändlås. Det funkar omvänt, men gnistan hoppar då åt fel håll på tändstiften.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg