Växeljustering på Sachs 505/3 ES

Sachs 505/3 ES-motorns växellåda. Växelkedjan är nr 28 (inringad längst till höger)

Växeljustering på Sachs 505/3 ES

Publicerad

Fråga: Har bytt växelkedja på en Sachs 505/3 ES och undrar hur sträckt kedjan skall vara i förhållande till växelvajern samt hur man justerar växlarna. Den är handväxlad.

Janne Jalonen

 

Svar: Jag har aldrig skruvat med denna motor, men den lilla växelkedjan (nr 28) ska uppenbarligen jobba mot tryckfjädern (nr 23). Då kedjan sitter i änden på vajern bör den vara lika spänd som vajern i samtliga växellägen. Mest spända är vajer och kedja när man lägger i 1:ans växel då tryckfjädern är som mest sammanpressad.

Själva justeringen framgår av nedre bilden.

Jim Lundberg

Växeljustering på Sachs 505/3 ES.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Monark med CZ-motor där det dryper olja ur avgassystemet

2 kommentarer

Andercz: Har du nyss fått fart på cykeln? Har den stått stilla länge? Har den stått med en läckande förgasare, kan det ha runnit oljeblandad bensin in i vevhuset. När den mer lättflyktiga bensinen avdunstar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01