Husqvarna mod 28 som tappat gnistan

Fråga: Hej. Jag har en Husqvarna modell 28 som jag försöker få att starta. Har bytt både tändspole, kondensator samt tändstift men får ingen gnista. Har testat tändstiftet på en Crescent Compact och då får jag gnista, alltså fungerar tändstiftet. Brytarna samt förtändningen är inställda rätt tycker jag. Vad är det som saknas för det ska bli gnista?

Henrik

 

Svar: Frågan är om det är en ny, eller åtminstone en provad, tändspole som monterats. Samma sak med kondensatorn. Det finns dessutom en massa nytillverkade kondensatorer som i princip är trasiga redan när man köper dem. Ställ krav hos säljaren.

Ett enkelt test är att driva tändspolen med ett batteri för att se om den och kondensatorn fungerar. Man ansluter ett 6-voltsbatteris ena pol (exempelvis minus) till motorblocket. Från den andra batteripolen drar man en sladd som man ”duttar” med på kondensatorns anslutning. Observera att brytarna måste vara öppna eller åtskilda med en pappers- eller plastremsa när detta görs. Om inget händer är tändspolen eller kondensatorn förmodligen defekt. Men kolla även att bytarna har blivit jordade eller att deras kontakter är smutsiga. Även klämda kablar bakom tändplattan kan ställa till det.

Om det uppstår starka gnistor på tändstiftet vid detta test ligger felet förmodligen i fältbrytningsavståndet (abriss). Detta justeras med brytaravståndet som ska vara 0,35-0,45 mm (0,30-0,40 mm på tändsystem med lägre tillverkningsnummer än 26 000). Fältbrytningsavståndet mäter man mellan en magnet som passerat och tändspolens ena polsko och ska vara 7-10 mm på Husqvarnamotorn. Förhållandet mellan dessa två mått är omvänt – ökar man brytaravståndet så minskar fältbrytningsavståndet och tvärtom.

Jim Lundberg

Husqvarna mod 28 som tappat gnistan
Abriss, eller fältbrytningsavståndet, mäts mellan tändspolens ena polsko och den magnet i svänghjulet som som precis passerat. Detta kollas precis i det ögonblick då brytarna ska till att öppna.
Rulla till toppen