Växeljustering på Rexoped med Victoriamotor

Fråga: Hej, jag har en Rexoped Topper från 1957 med lång Victoria som är hopplös att justera växlarna på. Antingen funkar ettan men inte tvåan eller tvärtom, ska det vara två växelvajrar eller är det bara att slita sitt hår och fortsätta att justera?

Mathias

 

Svar: Tidiga mopeder med handväxel hade ibland två vajrar från handtaget. På så vis säkerställer man att varje växel verkligen går i då ena vajern drar i ettan och den andra vajern drar i tvåan. Man tvångsstyr växlarna helt enkelt. Men ganska snart nöjde man sig med en vajer som då drar i ettan och sedan en returfjäder (b, övre bilden) som drar i tvåan när man släpper på vajern med handtaget.

Det är svårare att hitta växelhandtag för två vajrar än handtag för en vajer och då handtag ofta går sönder vid omkullkörningar sitter det ibland handtag för en vajer på en moped som skulle haft två vajrar. För det mesta fungerar det ändå eftersom de flesta motorer har en inbyggd fjäder som vill dra i tvåan, men om lådan är lite sliten är det inte säkert att fjädern orkar hålla kvar tvåan. I handboken för Victoria MS 51 är dock bara en vajer utritad (a).

Men börja med att justera växlarna på följande vis: Ställ upp mopeden så att bakhjulet hänger i luften. Lägg i friläget och dra sakta runt bakhjulet med handen och vrid växelhandtaget mot ettans växel tills det hörs att växeln är på väg i. Gör en markering på handtaget där handtaget står i detta moment. Dra runt bakhjulet igen och för handtaget mot tvåans växel tills det hörs att denna är på väg in. Gör en ny markering på handtaget.

Om växelvajern är rätt justerad ska dessa två markeringar vara exakt lika långt från frilägesmarkeringen på handtaget. Om inte – justera vajerns längd med justerskruven till vajerhöljet. Om allt detta inte hjälper kan det vara så att själva dragkilen (H) är sliten så att kulorna (I) inte går ut så långt att dreven låses mot axeln (J). Då måste motorn delas och slita delar bytas ut. När en MS 51-motor ska delas bör man låta kedjedrevet sitta kvar på sin axel tills motorn är helt delad – annars kan växelgaffeln stukas till. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för Victoria MS 51-motorn.

Jim Lundberg

Växeljustering på Rexoped med Victoriamotor
Montering av dragkilens kulor i Victoria MS 51. Obs – fett får inte användas för att fixera kulorna – endast tjock olja.
Rulla till toppen