Gnällande ljud från kopplingen på Puch Dakota

Korrekt inställning av dragbult samt kopplingsarmens läge (splines) på sin axel.

Gnällande ljud från kopplingen på Puch Dakota

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Är nybliven ägare till en Puch Dakota. När man frikopplar uppstår ett gnälligt ljud från kopplingen. Har bytt dragbult och kollade även kopplingsfjädern som hade måttet 19 mm, men det blev ingen skillnad ljudet är kvar.

Mvh. Berth

 

Svar: Frågan är om kopplingen lät likadant innan dragbulten byttes. Det har förekommit nytillverkade dragbultar av låg kvalitet på marknaden och jag är osäker på om branschen har självsanerat sig så att endast bra produkter når kunderna.

Om det lätt illa innan byte av dragbulten så kan det bero på att vevaxelns axialspel (längdled) är för stort. Puchmotorerna har magnetlager som bara stöder axiellt i en riktning eftersom den yttre lagerbanan är uppslipad på ena sidan. Axialspelt ska därför vara relativt litet och helst hålla sig inom 0,06-0,12 mm. Ta bort fläktkåpan och testa med att dra/trycka vevaxeln utåt och inåt. Helst ska man ha en indikatorklocka för att se om axialspelet ligger inom gränsvärdena, men om man känner ett tydligt glapp, och ändå värre – ser det, så är spelet troligtvis för stort.

När man frikopplar puchmotorn så dras vevaxeln åt höger och är då ramlagren slut/glappa kan axeln röra sig så mycket att något får kontakt med saker det inte ska. Servicelimit på kopplingsfjädern ligger på 18 mm eller mindre och är din fjäder 19 mm är den i princip som ny. Kolla även att lamellerna tänder samt slitsarna i korgen för dessa tänder inte är slitna (nedre bilden). I annat fall kan de fastna i varandra som en bajonettkoppling och försvåra frikoppling.

Jim Lundberg

Efter många mil kan kopplingskorgen får skador (inringat) av lamellerna tänder. Detta låser ihop kopplingslamellerna med korgen och försvårar frikoppling. Kan eventuellt orsaka en del missljud.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

ILO Piano som blir svag när den är varmkörd

8 kommentarer

Erland: Hej Bengt När vi kommer till modeller från slutet av 50-talet och framåt så är det minst lika vanligt eller t.o.m vanligare med Bosch svänghjulsmagnet för JLO Piano motorn i Monarkmopederna. Jag...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2017-05

  • Classic Motor 2017-04

  • Classic Motor 2017-03

  • Classic Motor 2017-02

  • Classic Motor 2017-01