Monark Blue Arrow som går på en cylinder

Fråga: Bäste Jim. Tack för upplysningen angående dragmoment på cylinder topparna på Monark Blue Arrow, problem uppstod vid uppstart, bra gnista på båda stiften men går bara på en cylinder, den andra cylindern nyser och är med och tänder. Kan det vara för lite bränsletillförsel eller har du något annat tips?

Tack på förhand

Evert

 

Svar: ILO-motorn i Monark Blue Arrow har separata brytare och tändspolar för varje cylinder, men gemensam förgasare för bägge cylindrarna. Ta ur tändstiftet ur den cylinder som krånglar. Om stiftet är fuktigt är det tändningsproblem och då är det den aktuella cylinderns tändspole, brytarkontakter eller kondensator som är orsaken. Om samma tändstift istället är torrt beror det på bränslebrist och eftersom insuget/förgasaren är gemensamt för bägge cylindrarna kan det vara den yttre packboxen i den vevhuslavan som är otät – eller att cylinderfotspackningen är trasig på denna sida.

En lite ovanligare orsak är att ena cylindern tappat kompression på grund av kolvringsbrott eller otät topplockspackning. Tänk på att kontrollera att förtändningen (förtändning: 3–3,5 mm, brytaravstånd: 0,3­–0,4 mm) är rätt på bägge cylindrarna. Man ställer förtändningen genom att vrida hela tändplattan med- eller motsols, men den högra brytaren (bilden) går att justera läget på genom att lossa de två skruvarna vid pennorna så att man kan justera cylindrarnas tändläge separat om det inte blir samma förtändnng på bägge.

Jim Lundberg

Rulla till toppen