Sachsmotor som rusar när den är kall

Fråga: Hej. Min Sachs rusar något hemskt när den är kall, lugnar sedan ner sig. 60cc med alla tillbehör. Trotteln glider obehindrat då tomgången kan ställas ner men då den blir varm måste den då höjas? Tips?

Pär

 

Svar: När en motor rusar så brukar det i huvudsak bero på två saker – antingen kärvar trotteln/vajern/gasreglaget eller så drar motorn i sig tjuvluft. De flesta förgasarmotorer får en högre tomgång när motorn blir varm, men skillnaden i tomgångsvarv mellan varm och kall motor ska inte vara så stor.

Nu vet jag inte om det sitter en Bing Kyrkport som saknar chokefunktion på motorn eller om det är någon annan typ av förgasare med chokespjäll eller tillskottsventil. Om trotteln verkligen går ner i botten när motorn varvar upp så bör det vara tjuvluft som är orsaken. Eftersom felet verkar vara temperaturberoende så kan det vara läge att kolla om någon packning läcker vid insug eller cylinderfot. Det kan ju vara så att läckaget upphör när delarna blir driftsvarma och därmed sväller en aning så att eventuella glipor går ihop.

Om packboxarna i vevhuset är dåliga brukar resultatet bli det omvända – låg tomgång vid kall motor och rusning när motorn är varm. Detta för att gummiläpparna i packboxarna är stela när de är kalla och kan då klara av att hålla tätt mot axeln trots att de är slitna. När de däremot blir varma mjuknar de och börjar läcka så motorn drar tjuvluft.

Testa med att spruta vanlig motorolja med en oljekanna på misstänkta ställen när motorn är kall och rusar. Oljan kan kortvarigt täta en läcka och då sjunker varvet när man sprutat på läckan.

Det händer att det ackumuleras bensin i vevhuset när motorn är kall. Bensinen kondenserar mot de kalla ytorna i vevhuset. Detta kan påverka varvtalet tills motorblocket värmts upp så att bensinen så att den dunstar och far upp till förbränningsrummet. I så fall kan det kanske vara så att förgasaren ger för fet blandning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen