Puch Florida som tappat orken

Fråga: Hej. Jag har en Puch Florida som startar. Men den orkar inte. Den går bara om någon puttar på bakom. Den varvar inte heller. Den får bränsle genom slangen och in i flottören Och den får gnista. När man skruvar bort tändstiftet så är det dränkt i bensin.

Linus

 

Svar: Det låter som att motorn får alldeles för mycket bensin i förhållande till luft. I så fall ska motorn fyrtakta väldigt mycket och det ska ryka rejält om avgaserna. Kolla att flottören verkligen stänger – slå på bensinkranen och titta under förgasaren. Börjar det droppa bensin under förgasaren är det fel på flottören. Felet kan bestå av att flottören läcker och har dragit i sig bensin så att den blivit tyngre och inte flyter som den ska. Skaka på den och lyssna om det skvalpar.

Mässingsflottörer kan tömmas och lödas medan en plastflottör bör bytas ut till en ny. Det kan även vara så enkelt att det är skräp i flottörnålens säte i locket. Blås rent med tryckluft. Kolla att nålens spets är fri från skador. Andra anledningar till att motorn får för mycket bränsle kan vara för stort huvudmunstycke, smutsigt luftfilter eller att choken hängt upp sig.

Sedan kan det ju bero på att tändsystemet är defekt när motorn går dåligt och tändstiftet blir blött. En svag gnista orkar inte tända bränslet som den ska. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på 3-5 mm vilket tändsystemet ska klara av att ge en gnista över ute i fria luften. Håll detta teststift mot blocket och kicka runt motorn för att testa. Det krävs cirka tio gånger så hög spänning – eller tio gånger mindre gnistgap för att gnistan ska orka hoppa över elektroderna under kompression. Om gnistan ska orka hoppa över det rekommenderade gapet av 0,5 mm inne i motorn måste den orka hoppa cirka 5 mm ute i fria luften.

Kolla att brytaravståndet är det rätta då detta styr hur stark gnistan blir. På Puchmotorn ska det vara 0,35–0,45 mm. Efter justering av brytaravståndet måste förtändningen kollas och eventuellt justeras. På Puch (V3) ska förtändningen vara cirka 2,5 mm.

Jim Lundberg

Rulla till toppen