(Här har vi fått in två frågor om samma problem så jag slår ihop dessa.)
Fråga: Har en tvåväxlad handväxlad Monark Monarped med en ILO Piano-motor, där jag bara får in friläget och tvåans växel! Finns någon lathund hur det ska ställas in från grunden?
Mvh Therese
Fråga: Hallå. Har problem med justering av växellägen på min Victoria MS 51. Finns det något klokt sätt att få bukt med det? Har hänt att jag trott att jag ställt in det bra, tagit en sväng utan problem. Men samma problem nästa gång jag ska köra? Får alltid in friläget och en av de andra växlarna… aldrig båda! Det är alltså en 2-växlad handvariant.
/ Per
Svar: Innan man börjar justera in växlarna på en handväxlad moped måste man se till att vajern mellan motor och växelhandtag är i bra skick. Smörj vajern med motorolja så att den garanterat löper lätt i sitt hölje. Kolla så att det inte finns några skador längs vajern. En hopklämd vajer (klämd mellan ram och gaffel) eller bockad vajer går trögt oavsett hur mycket olja den får. Ett annat fel som kan uppstå är då vajerhöljet har sträckts ut så att varven på den spiral som höljet består av inte längre ligger mot varandra. En sådan vajer kommer att fungera som en spiralfjäder så att en del av rörelsen vid växelhandtaget kommer att gå åt till att trycka ihop det utdragna höljet innan något händer nere vid motorn. Skadad vajer byter man ut.
Sedan kan problemen med växlarna bero på skador och slitage inne i växellådan. Ibland kan man hjälpa växellådan genom att sätta en dragfjäder (från exempelvis en skrivbordslampa) på växelarmen nere vid motorn som då ska dra i tvåans växel.
Själva justeringen går till som det visas på bilderna nedan.
Jim Lundberg