Fråga: Hej. Vad är det för skillnad på en fotogenmotor och en gammal bensinmotor?
Mvh Melvin
Svar: Förr i tiden var fotogen ett vanligt och billigt motorbränsle som bland annat användes mycket i traktorer då bensin kunde vara alldeles för dyrt för en lantbrukare när traktorn skulle gå i timtal på åkrarna under hög belastning. Idag finns knappast motorfotogen att köpa, utan bara den magrare varianten som kallas för lysfotogen, eller lampolja. Det är tveksamt om den lämpar sig till motorbränsle. Dessutom kostar lampolja ungefär dubbelt så mycket som vanlig bensin idag.
Nackdelen med fotogen som motorbränsle är att den har ett lågt oktantal, cirka 60, samt att den måste vara uppvärmd för att antändas. En fotogenmotor har därför relativt låg kompression för att undvika att bränslet självantänder så att skadliga spikningar uppstår. De flesta fotogentraktorer har två bränsletankar – en liten för bensin och en stor för fotogen.
Då fotogen är svårantänt i kallt tillstånd startar man på bensin tills motorn kommit upp i arbetstemperatur – cirka 80 grader. Då vrider man om en bränslekran så att fotogentanken kopplas in. En vanlig tabbe som man gör är att man glömmer slå över bränslekranen till bensin några minuter innan man stänger av motorn. Då är förgasaren full med fotogen och vägrar starta i kallt tillstånd. Av denna anledning sitter det en tappkran på förgasarens flottörhus där fotogenet kan tappas ur så att man kan starta på bensin igen. Fotogenmotorer har också en väldigt effektiv förvärmning av färskgaserna som säkerställer att fotogenet aldrig kallnar under drift.
Jim Lundberg