Test av olja

Fråga: Ännu en gång lite oljesnack. Som vanligt har jag skruvat ihop en lagom optimerad bubblamotor. Efter den sedvanliga kamaxelinkörningen på cirka 20 minuter tömde jag ur oljan som vanligt för att kolla efter onormalt mycket spån. Efter vissa justeringar med bland annat ventiljustering, tändning mm fylldes motorn med liknande olja för att kunna köras ännu en gång i bänken. Den här gången fick motorn snurra 1,5 timme med olika varvtal (max 3 500 varv) och ständig kontroll på värmen i oljan. Det visade sig att mineraloljan ville skumma nästan hela tiden, men betydligt mindre när motoroljan hade en temp mellan 78-82 grader. Jag utförde en exakt likadan test senare, men med syntetolja 20-50 (Biltema). Där visade det sig att oljan skummade endast lite vid början av testet, samt att syntetoljan inte ville få upp samma temp som mineraloljan. Motorn fick med andra ord gå lite kallare. Det kanske är intressant för er att veta, men samtidigt vore det kul om någon annan har gjort några liknande tester.

Lasse

Svar: Hej Lasse. I teorin har syntetoljan en lägre friktionskoefficient och kan även ha bättre skumdämpande additiv än mineralolja, vilket även verkar vara fallet i praktiken enligt ditt test. Fler läsare som har erfarenheter av praktiska tester av det här slaget? Lämna era kommentarer i rutan nedan.

Robert Gustavsson

Rulla till toppen