Kopplingsdelar till Zündapp 255

Fråga: Hej Jim! Jag har en sådan Zundapp 255 motor. Men tyvärr saknas det där lilla tryckstiftet som sitter i centrum på tryckplattan/lamellerna som kopplingsarmen trycker emot när man vill koppla ur. Jag har letat och sökt men inte lyckats hitta något sådant stift. Stiften som sitter i nyare Zundapp motorer är grövre så dom går inte i. Vet du var man kan hitta ett stift som passar eller vad det ska vara för mått så att det eventuellt går att göra ett?

Mvh

John

 

Svar: Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor som har mycket begagnade delar till äldre mopeder. Tyvärr så har jag inte motorn kvar som var med i del 2 av Stora Tvåtaktsboken så jag kan inte ge dig några mått på tryckstiftet i kopplingens centrum (bilden ovan), men det bör inte var svårt att tillverka ett nytt.

Mät diametern på hålet i kopplingens tryckplatta så får du fram diametern på stiftets stam. Hålet är inte helt runt och stammen ska därför filas plan på ena sidan. Detta har man gjort för att stiftet ska snurra med kopplingen vid frikoppling och inte stå stilla och nöta på hålet och shimsen under stiftet.

Skallens diameter på stiftet är inte kritisk, men verkar vara 8-10 mm om man ser på bilden. Däremot är höjden på skallen viktig och där får man prova sig fram. Är den för låg kommer det inte att frikoppla ordentligt och är den för hög kommer kopplingen inte att greppa. På bilden ser det ut som att höjden på skallen är 2,5-3,5 mm ungefär. Resten justerar man med att lägga shimsbrickor under skallen.

Testa med att ta härdad insexskruv som ämne till ett nytt stift. Dessa är svarta och har märkningen 12.9 på skallen. Dessa skruvar är hårda att bearbeta, men håller å andra sidan bra mot den friktion och nötning som uppstår i zündappmotorns koppling. Vinkelslip och bänkslip är bra verktyg i detta fall. Slipa ner skruvskallen tills insexhålet är borta. Med lite tur är resterande höjd tillräcklig – resten justerar man ju med brickor. Slipa inte så hårt att skruven blir blå, eller värre, röd – då går härdningen ur och den måste härdas om för att klara sin uppgift. Skallen bör vara svagt konvex och gärna blankpolerad när den är klar.

Jim Lundberg

Kopplingsdelar till Zündapp 255
Om kopplingsmekanismen är rätt justerad ska armen stå i detta läge när kopplingen ska till att börja frikoppla. Pekar armen längre nedåt får man ta bort en shimsbricka och pekar den högre får man lägga till en bricka.
Rulla till toppen