NV 20 som slutat driva

Fråga: God afton! Jag hade under kvällen äran att starta upp min frus morfars gamla NV20 med Sachsmotor på 150cc. Tyvärr satt kopplingen fast, varpå jag, så här i efterhand dumt nog ”crossväxlade” ett par gånger. Åkturen varade ett par hundra meter och sedan slutade motorn driva kedjan/bakhjulet och det verkar som att friläget är i hela tiden.

Jag demonterade därför vänster kåpa och justerade/kontrollerade frilägessökaren samt petade löst lamellerna men när jag vrider runt motorn så får jag likt förbaskat inte i någon växel. Det klinkar i lådan när jag växlar men bakhjulet snurrar likt friläge ändå. Vad kan ha hänt egentligen? Jag vill ogärna försöka mig på att riva hela motorn om jag absolut inte måste och frågar mig därför för innan. Tackar ödmjukt på förhand för tips och trix!

Fredrik

 

Svar: Har du en väldig tur så kan det vara så enkelt att krysskilen i kedjedrevet till drivkedjan (bakhjulet) har klippts av. Den utgående axeln utsätts för det högsta vridmomentet i hela motorn och ju lägre växel, desto högre blir momentet. Lite hårda växlingar, kanske i kombination att drevet inte var helt fastdraget, kan mycket väl få kilen att brista. Kilen heter WK 3×13 och finns bland annat hos Jacking AB (telefon 0227-133 22).

Är det något annat fel är nog risken stor att motorn måste delas. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för denna motor (och 20 andra motorer).

Jim Lundberg

Rulla till toppen