Högt tryck i bensinpumpen på Volvo Amazon?

Äldre bensinpump till Volvo. Denna har även handpumpen som syns i framkant. Med denna kan man pumpa fram bensin manuellt vid exemeplvis bensinstopp utan att använda startmotorn.

Högt tryck i bensinpumpen på Volvo Amazon?

Publicerad

Fråga: Hej. När jag för ett par månader sen skulle starta min Amazon som har stått ostartad hela vintern ville den ej starta. Trots långt nötande med startmotorn kom ej något bränsle upp i pumpens glaskopp, tog då bort bränslepumpen och bytte membran, monterade pumpen igen men inget bränsle kom fram, felet visade sig vara hål på den metallomspunna slangen som utgör den sista biten av bränsleledningen.

Nu till min fråga, pumpen drivs ju via kamaxeln och går således hela tiden när motorn är igång, har fått för mig att pumpen ger mer än motorn förbrukar, om så är fallet, måste det ju uppstå ett högt tryck i förgasaren? Jag kanske har fel uppfattning?

Egon

 

Svar: Generellt är alla pumpar (olja, vatten, bensin) känsliga för läckage på sugsidan och minsta hål i slangen mellan bensintankens bränsleledning och pumpen kan orsaka att ingen bensin sugs fram till pumpen för vidare befordran till förgasaren. Slangen behövs dock eftersom motorn rör sig i sina motorfästen av gummi. Skulle man koppla bränsleledningen från tanken direkt till pumpen skulle ledningen till slut mattas ut och brista på grund av motorns rörelser.

Så till pumpens funktion. Man skulle kunna tro att det kan uppstå väldigt höga tryck när man har en hel bilmotor som driver pumpen, men en bensinpump fungerar bakvänt mot exempelvis en cykelpump där ju trycket blir höger ju hårdare man pressar på handtaget.

Men på en bensinpump är det så att man spänner upp membranet när kamaxelns excenter påverkar pumparmen – ungefär som när man laddar en råttfälla eller ett luftgevär. Sedan är det en fjäder inne i pumpen som trycker mot membranet när bränslet ska ut till förgasaren och det är denna fjäder som bestämmer hur högt bränsletrycket blir. Kamaxelns uppgift är bara att dra tillbaka membranet så att pumpen ska suga i sig nytt bränsle.

När pumpen fyllts med bensin kommer inte kamaxeln att arbeta med pumparmen förrän bränslemängden i pumpen minskat. Då får armen en "knuff" till av excentern och suger in mer bränsle. Sedan är det lugnt tills motorn har förbrukat en del bränsle och pumparmen får en ny knuff. Detta kan man höra på elektriska bensinpumpar av membrantyp när man slår på tändningen. Där är excentern ersatt med en elektromagnet, men funktionen är densamma. Först hörs några täta klickljud (ett klick=ett pumptag med membranet) när tändningen slagits på och pumpen suger in bränsle. Ju mer bränsle som kommit in i pumpen desto glesare kommer dessa klick för att helt tystna efter några få sekunder när max tryck uppnåtts. Även här är det då en fjäder som håller och bestämmer bränsletrycket.

Jim Lundberg

Läckande slangar på bensinpumpens sugsida kan stoppa allt bränsleflöde till pumpen - precis vad denna slang gjorde. Då suger pumpen in luft vilket gör att bränslet från tanken inte orkar stiga till pumpen.

Läckande bränsleslangar kan även var direkt farliga om det är slangen på pumpens utgång som läcker. Då kan en fin stråle av bensin sprutas över motorn och då är bilbranden inte långt borta.

Kolla därför dina slangar då och då - även med motorn igång.

On
Off

22 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken olja i Volvo B16?

39 kommentarer

Hasse B: Intressant och viktig diskussion, detta.:) Mycket att ta in men med viss egen vana som Skitig Diversemek :D vågar jag fylla på lite ströinfo också: Jag hade en gång en Datsun med L18-motor deras...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07