Lager och tätningar till Borgward Hansa 1500

Fråga: Hej! Håller på att renovera motorn (med hjälp av Jims utmärkta bok) till min Borgward Hansa 1500 årsmodell 1951-52. Undrar:

1. Var kan jag få tag på (material till) en ny filtring för remskivans genomgång i transmissionskåpan

2. Original vevstakslager är gjutna med WM10 (babbitt med 10% tenn) och helt demolerade. Avser att konvertera till lösa lagerhalvor. Var kan man få tag på sådana. Måtten är ungefär 47x50x28 (inre diameter, yttre diameter, bredd).

3. Är efter sådan konvertering sintring av vevaxeln nödvändig – har hört att det kan vara fallet om lagerhalvornas material i glidytorna väsentligt avviker från original.

mvh/Ola

 

Svar: Borgward är inte riktigt mitt område så det får bli en efterlysning till våra kunniga läsare. Däremot kan jag tipsa om företag som säljer tätningar av filt. Kolla med Rönnes eller med Industri Textil om de kan hjälpa dig med den biten. Hålpipor kan man göra av tunnväggiga stålrör som man slipat vassa i ändarna. Ha ändträ eller en skärbräda av plast som underlägg.

Sintring för mig är en tillverkningsmetod som går ut på sammanpressning av pulver under högt tryck och värme. Vanligtvis är det bussningar som framställs på detta sätt, men även vevstakar och ventilsätesringar går att tillverka med sintringstekniken. Vet inte om man kan lägga på material på homogent stål med denna metod. Däremot kan man metallspruta slitna vevaxlar och sedan slipa dem till rätt mått.

Någon som kan tipsa Ola om lager och vevaxeln? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen