Fråga: Jag har en sachsmotor på en Compact som gör ett kort hostande ca 30 ggr på 1 mil och jag vet inte om det är kopplingen eller tändningen eller förgasaren, det är ny förgasare 12mm och ny cylinder 3,5hk, har haft den på verkstad för växlingen mm
Kenneth Holmgren
Svar: Det kan vara flera saker. Om det är en tvåväxlad motor med handväxel brukar det hända så att växeln hoppar ur en bråkdel av en sekund med jämna mellanrum. Orsaken är då att medbringaren (bilden) har blivit sliten i de fyra hålen så att drevens tappar glider ut under belastning. Även tapparna slits och när hål och tappar börjar bli koniska vill de gärna hoppa ur varandra och då kommer det klassiska rycket när de kuggar över och greppar på nytt i ny position. Botemedlen är flera. Enklast är att sätta en dragfjäder på växelarmen ovanpå motorn (fjäder från skrivbordslampa är en klassiker) som drar i och håller kvar tvåans växel.
Nästa steg blir att öppna motorn. Men kan vända på medbringaren (kallas ofta växelförare i vissa kataloger) så att de slitna ytorna i hålen inte belastas på samma sätt, men helst bör man byta medbringaren och dreven om de är riktigt slitna. Har man tid och tålamod kan man slipa till hål och tappar ned en Dremel + slipstift så att sidorna på dessa inte lutar utan ligger 90-graders vinkel. Är det en treväxlad sachsmotor med fotväxel uppstår inte detta problem med växlarna då den växellådan har en helt annan konstruktion.
Det kan även vara tändstörningar som ger problemen. Då kan man börja med att byta kondensator. Se bara till att få en som håller bra kvalitet då det har varit vanligt med undermåliga kondensatorer från låglöneländer på marknaden. Slitna/smutsiga/kärvande brytare kan också ge störningar, men då brukar det krångla oftare. I enstaka fall kan en dålig tändspole ge korta driftstörningar, men vanligast är då att motorn går bra tills den blivit varm – sedan börjar den misstända eller till och med stanna.
Jim Lundberg