Mer kraft i Monark Monarped från 1953

Fråga: Hej Jim. Jag har en Monark Monarped från 1953. Vad är enklaste sättet att få den starkare? Ska jag ge mig på tändningen, munstycken, bränslenål, avgasrör, eller tändstift?

Sune

 

Svar: Börja med att sota ur avgassystem och cylinderns avgasport. Monarpeden har en tillplattad avgaspip som lätt täpps igen i den smala springan i änden av pipen. Förtändningen på ILO FP 50-motorn ska vara hela 4,5 mm om den ska gå bra. Huvudmunstycket ska vara allt från 46 till 58 beroende på vilken typ av Bingförgasare som sitter där. Här får man prova sig fram. Om motorn fyrtaktar är munstycket för stort och om motorn tappar kraft vid full gas är munstycket för litet. Trottelnålen påverkar mest området runt halv gas.

När det gäller tändstift är skillnaden liten mellan fabrikat och utföranden. Jag har noterat att min Monarped från 1953 fyrtaktar vid olika toppfarter med olika tändstift, men skillnaden har varit maximalt 3 km/t mellan bästa och sämsta.

Ett ”trimtips” för just Monarped från 1953 är att byta ljuddämparen till en från en Monarped från 1954. 53:an har en dämpare med runt tvärsnitt medan 54:an har en större ljuddämpare med ovalt tvärsnitt. Den passar rakt av och ger motorn betydligt bättre bottendrag. Eventuell får man laborera lite med storleken på huvudmunstycket om man byter ljuddämpare. Jag har 54:ans ljuddämpare på min Monarped och skillnaden är klart märkbar i kraft.

Jim Lundberg

Mer kraft i Monark Monarped från 1953
1954 års Monarped fick en oval ljuddämpare som ger ILO FP 50-motorn bättre bottenvrid. Brukar hittas på diverse marknader.
Rulla till toppen