Husqvarna 118 cc som ryker och fyrtaktar

Husqvarna 118 cc som ryker och fyrtaktar

Publicerad

Fråga: Hej. Min Husqvarna 118cc går inte rent. Den startar lätt men den ryker mycket och fyrtaktar när jag kör och tändstiftet är alltid blött när jag kollar. Har kört på 5% blandning och det sitter ett 0,6 munstycke i förgasaren.

Classe

 

Svar: Husqvarna motorn klarar sig bra på 3 – 4 procent tvåtaktsolja då dagens oljor smörjer bättre är dåtidens. Husqvarna själva rekommenderade enbart 5 procent olja under inkörningsperioden – därefter 4 procent. Men om motorn inte bara ryker utan fyrtaktar får den förmodligen för mycket bränsle i förhållande till luft. Detta kan i sin tur bero på flera saker: Otät flottörventil, för hög flottörhusnivå, igensatt luftfilter eller för stort huvudmunstycke.

Jag vet inte vad som menas med " 0,6 munstycke", men originalmunstycket i Husqvarna mod 24 (Svartqvarna med tvärspolad motor) ska ha storlek 50 och i mod 27-28 (Rödqvarna med vändspolad motor) ska det ha storlek 60 (65 under inkörning).

Det kan även vara så att gnistan är klen så att en fullständig förbränning av bränslet inte sker, men då brukar man även få tändstörningar när motorn är varm och/eller när man slår på lyset. Om det läcker mellan växellåda och vevhus (blockpackning eller packbox) kan motorn suga i sig växellådsoljan, men detta ger nog mer rök än fyrtaktning.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Förändrade regler för tävling och uppvisning

1 kommentar

Per Li: Men! vad menas med detta!!??? Då måste ju även Vasaloppet ansöka om tillstånd för att genomföra sina lopp! Eller hur! Snacka om påverkan på trafiksäkerheten! Sen är ju frågan, om man tar gammelbilen...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017