Ingen insats i Monarpedens ljuddämpare?

Monark Monarped från 1953 har en fast insats i ljuddämparen som är punktsvetsad från utsidan.

Ingen insats i Monarpedens ljuddämpare?

Publicerad

Fråga: Hej igen Jim, Jag håller ju på med min Monarped 53:a. Har nu haft bort avgasröret och kollat detta. Det finns ingen insats inuti avgasröret, det är öppet rakt igenom. Ändröret sitter skruvat med två plåtskruvar från var sin sida. Vad har det för effekt på mopeden att insatsen saknas?

Hälsningar Sune

 

Svar: Det finns ingen löstagbar insats i ljuddämparen på Monarped från 1953. Själva päronet är ihåligt och har bara två hål – ett för gängstången och ett för den böjda avgaspipen. I själva ljuddämparen sitter det en fast insats med ett par små hål för avgaserna.

Det händer rätt ofta att någon tidigare ägare har velat öka toppfarten genom att rensa ut ljuddämparen på sitt innehåll. Det enda som brukar hända, förutom en högre ljudnivå, är att motorn går sämre. En tvåtaktsmotor behöver ett visst mottryck och det har fabriken provat ut vid tillverkningen genom att utforma dämparen och innehållet på ett visst sätt.

Jim Lundberg

Päronet är helt tomt och har bara två hål; A=hålet till gängstången som håller päronet på plats, B=hålet till avgaspipen där avgaserna leds ut i det fria.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Mopeder på tapeten 1961

17 kommentarer

Erik.B: Hmm, jag gillar verkligen Mustang 618 modellen, en av de snyggaste modeller Mustang har byggt. När det gäller svalan gillar jag den gamla modellen med HMW motor och plunger-teleskop bak ;) Men när...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2017-05