Låga muttrar till mopedens baknav

Två M10-muttrar. Den vänstra en "standard" (DIN 934) och den högra i låg version (DIN 439).

Låga muttrar till mopedens baknav

Publicerad

Fråga: Hej. Håller på att försöka återställa min farfars gamla moped. En Fram King nr 43, 1959 års mod. Just nu är det baknavet som vållar problem. (Jøs) Skulle behöva tre muttrar av en smalare modell med gänga 9/16", 24 tpi. Men det verkar vara näst intill omöjligt att få tag på dessa. Någon som vet var man ska söka någonstans? Tacksam för alla svar. Tack för "Fråga experten" och er tidning. Helt suveräna.

Hälsningar Hasse

 

Svar: Gängan 9/16" med stigningen 24 gängor per tum (treads per inch = TPI) är en extra fin UNF-gänga som kallas UNEF där "E" står för "extra". Den enda muttern jag hittat med den gängan är en mutter till en rörkoppling. Denna går att slipa ner eller att sätta upp i en svarv och ta ner den till rätt höjd.

Eventuellt kan Rösebäckens Cykel och Motor ha några muttrar till Jøs-nav. Annars får du ta med dig skruven på marknader och testa muttrar som ligger hos olika säljare.

Kul att du tycker om hemsidan och tidningen!

Jim Lundberg

Om man ska svarva ner ett kort föremål som en mutter kan man styra upp den genom att man nyper den lite löst i svarvchucken. Sedan tar man borrchucken och trycker in muttern så att den hamnar plant. Därefter drar man fast muttern ordentligt.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Saab 99 fyller 50

2 kommentarer

Erland: Min lärare i fordonsmek körde Saab 99 och den var alltid parkerad utanför skolan. Inget märkvärdigt över det men så bytte han plötsligt upp sig till en nyare Saab 99 med den nya helsvenska motorn. Då...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07