Avgasläckage på Rex Miniped

Cylinder till Sachs 505-motor. Är den likadan som till 504-motorn? Detalj nummer 9 är en pinnskruv (av två) till avgaskrökens fläns. Nummer 9 är avgaspackningen.

Avgasläckage på Rex Miniped

Publicerad

Fråga: Hej! Tackar för en bra sajt. Nu till frågan.  Har en Rex Miniped med Sachs 504-motor. Trodde att jag hade läckage mellan kröken och cylindern då det lät högt samt kom lite avgaser runt kröken trodde jag. Så jag spände rejält och kollade igen, Såg då att det finns ett hål på undersidan av cylindern tror jag, man kan säga rakt under där pysen sitter. Är det något som fattas där under eller ska det låta precis som det är läckage på röret samt att det kommer ut avgaser därifrån?

Tack Jonas

 

Svar: Jag har tyvärr ingen Sachs 504-motor att titta närmare på och på de tecknade reservdelsskisser jag har ser man inte undersidan (sidan som är vänd mot marken). Vissa motorer, som ILO-cylindern nedan, har ett hål borrat genom cylindern från övre delningsplanet ner till avgasporten. Här handlar det om att när man använder pysventilen ska trycket ljudlöst gå ut i avgasröret via detta hål. En pys som inte gör skäl för namnet om man säger så.

Men att det skulle vara ett hål i cylindern där avgaserna går ut i det fria låter märkligt. Antingen har någon borrat hålet av okänd anledning, eller så ska det sitta något i hålet som nu saknas.

Någon som har samma motor som Jonas och kan ta en titt?

Jim Lundberg

Vissa motorer (ILO Piano) har en borrad kanal (inringad) ner till avgasporten där trycket går ut från pysventilen när denna aktiveras.

Kanalen har ingen öppning ut i det fria och tanken är att pysventilen ska arbeta ljudlöst till skillnad mot andra konstruktioner där trycket går direkt ut i det fria med ett pysande ljud - därav namnet på denna ventil.

Delförstoring av motorn på Rex Miniped

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Elproblem på Volvo Penta MD 11C

3 kommentarer

torbjörn: 1. Kolla så säkringen som sitter i den stora platta plastkassetten ovanpå motorn är hel, det finns minst två reservsäkringar i den kassetten. 2. Om säkringen är OK stoppa ner en stor skiftnyckel och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842