Byta all bromsvätska?

Byta all bromsvätska?

Publicerad

Fråga: Jag har fem veteranbilar och när jag fixat med bromsarna på någon av dem och luftat systemet brukar det finnas bromsvätska kvar i burken. Då brukar jag tömma bromsvätskebehållaren i någon av de andra bilarna och hälla i den kvarvarande vätskan från burken. Gör detta någon nytta eller måste man byta ut all vätska för att det skall ha någon effekt?

Mvh Leif

Svar: Personligen tror jag inte att bara byta väskan i behållaren inte gör så stor nytta, men inte heller någon skada. Bäst effekt får du genom att byta ut all vätska, då den med tiden drar till sig fukt som kan försämra funktionen och orsaka korrosion.

Robert Gustavsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tryckstänger till kopplingen i JB 128

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Tryckstängerna är kortare på JB 150 och har en längd på 88 mm vardera. De har samma diameter som på JB 128, samt en kula på 6 - 6,35 mm mellan dem.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07