Vridmoment på tvåtaktsmotor

Fråga: Hejsan Classic, Vad är det egentligen som gäller för sambanden mellan kompression, effekt och bottenvrid för en tvåtaktsmotor? Har nämligen en cylinder till min Husqvarna Drömbåge som rent teoretiskt skulle kunna planas ned typ 1,5 mm (kolven vänder 1,5 mm under övre kanten på cylindern). Skulle effekt och vridmoment då öka? Behöver man minska förtändningen om man ökar kompressionen?

/Cruzze

 

Svar: Generellt så ökar effekt, vridmoment och bränsleeffektivitet när man höjer kompressionen på en förbränningsmotor. Men kurvan pekar inte uppåt i all evighet utan viker snart av nedåt. Tvåtaktsmotorer är känsligare för hög kompression och kan gå riktigt illa om kompressionen blir för hög. Bland annat så minskar toppvarvet. Jag har testat med kompressionstryck på närmare 17 kilo (typ lika många Bar) på mopedmotorer och de fungerar knappt när varvtalet ökar.

Men att sänkta topplocket 1-1,5 mm genom att sänka toppdäcket på cylindern ger ingen dramatisk höjning av kompressionen och ger förmodligen endast fördelar (fast små) i form av de tre nämnda i först raden. Förbränningsrummet på en bruksmotorcykel från 1950-talet är långt ifrån extremt och en moderat planing av topplock eller cylinder kan knappast bli för mycket.

När det gäller om förtändningen ska vara tidigare eller senare när man höjer kompressionen på en given motor var något som jag och en klasskompis diskuterade livligt när vi hade moppar (första gången). Har dock glömt vad vi kom fram till…

Jag tror nog att våra kunniga läsare har mer att tillföra här.

Jim Lundberg

Rulla till toppen