Startproblem på Puch Dakota

Fråga: Hej! Handlar om en Dakota från 1978, med ”ubåt” 17 mm förgasare. Inget rört i den men modifierad för att få plats på vanligt ställe så inte farbror blå ser någon skillnad, ställbar skruv, original luftburk, 40 mm cylinder, original ljuddämpare. Förr i tiden säg 10 år + fungerade detta system mycket bra och startade och pigg och så oavsett vad men efter byte av alla packningar och bättre fäste för förgasaren, då den visade sig läcka lite luft, så gick den inte lika bra efter det. Efter att ha pillat med nålen så gick den dock en del bättre och nästan perfekt men inte alls som förr.

Jag har alltid sedan dess startat den genom att först kicka en gång och tänder den så stänger jag av den direkt och drar sedan igång den då den inte vill hålla tomgången någon längre tid om den varit kall för den dör efter några sekunder. Drar jag däremot igång den och startar på så vis och gasar och kör direkt så funkar det konstigt nog. Men om den är varm och låter den stå en stund så är den mycket svårstartad.

Om jag har haft bensinkranen igång en tid före eller efter start så är den i princip omöjlig att få igång. Låter jag den stå några få minuter, alternativt tar ut tändstiftet och luftar motorn så kan den gå några sekunder igen för att sedan dö. Går bara igång med choke det lilla jag prövat, men bensin verkar den ju nästan få för lite av?

Drar jag däremot igång den med lite fart så brukar den dock gå igång och gå att köra med som vanligt om jag gasar i princip fullt. Allt detta gäller bara vid full choke, annars omöjlig att få igång. Bottendraget är sedan inte vad jag tycker det borde vara. Har jag trean i och kör tja 15 – 20 Km/h och drar gasen i botten händer knappt något förrän den kommer upp i varv.

Kan möjligvis huvudumunstycket ha någon inverkan på någon av ovan grejer? Har ju inte bytt det från original i förgasaren då jag tyckt den fungerat ok när den väl är igång och på lite högre varv, men skall kanske? Samma storlek på denna typ av 17 mm förgasare gäller ju inte precis en vanlig 12 mm så vet inte vad man i så fall skall ha till denna uppsättning annars. Om jag sedan har den i tomgångsläge, efter att kört så den fungerar vls, och drar full gas så tar det en liten tid innan den reagerar. Har jag lite varv uppe så reagerar den dock rappt. Förstår ingenting och tycker jag prövat allt…

Är ju precis som om den inte får någon bensin eller nåt men tändstiftet är gränsfall till blött efter några kickar men detta är ju med choke. Någon som ens har en teori? För mina är helt slut kan jag säga.

Mvh Henrik

 

Svar: När en motor är trimmad är det svårt att säga hur alla delar ska vara beskaffade eftersom olika trimdelar ger olika resultat och i bland inte ens passar ihop. Om motorn inte vill starta om bensinkranen varit på en stund tyder det på att flottören inte håller helt tätt.

Huvudmunstycket arbetar från drygt halv gas upp till full gas. Under det är det trottelnålens placering som bestämmer blandningen.

Om tändstiftet blir blött kan orsaken vara att tändsystemet inte ger tillräckligt stark gnista. Detta kan bero på felaktigt brytaravstånd (ska vara 0,35 – 0,45 mm på Puchmotorn). Det kan även bero på en dålig tändspole.

Jim Lundberg

Rulla till toppen