Vad hade jag för Husqvarnamotor?

Husqvarna köpte in den Italienska scootern Parilla utan motorer och monterade sina egna 120-kubikare stället.

Vad hade jag för Husqvarnamotor?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag hade i början på 70-talet en annorlunda Husqvarnamotor på 120cc. Det som var annorlunda var det att kicken satt, som jag kommer ihåg det, 15-20 cm längre ut och det verkade inte vara något hemmabygge. Sedan var växelarmen på motorblocket av typ crick-crack. Man kunde således bara få i en växel åt gången.

Jag satt den i en mopedram av märke DBS SPORT och jag kommer ihåg att den gick som en hel Silverpil. Det var mycket bättre drag i den än en "vanlig" Husqvarna. Jag har aldrig mer sett någon sådan och undrar vad för fordon den kan ha hört hemma i från början?

Benny S

 

Svar: Det låter som att du hade en Husqvarnamotor som ursprungligen suttit i Husqvarna Parilla – en Italiensk scooter som såldes i Sverige med Husqvarna 120 cc-motorn. Den motorn var modifierad med en längre kickaxel eftersom kicken måste hamna utanför scooterns plåtkaross. Motorn var även fotväxlad. Effekten var dock den samma som de motorer som satt i Husqvarnas motorcyklar – 4,3 hästkrafter. Att den upplevdes som piggare kan bero på att mopeden den satt i är lättare än motorcyklarna – eller att någon tidigare ägare varit på motorn och "filat" lite.

Tyvärr så har jag inga bra bilder på motorn i Parilla, men den syns i denna länk. Den är även med i den tidigare frågan Vad är detta för motorcyklar?

Jim Lundberg

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Husqvarna Cornette som stannar efter några sekunder

3 kommentarer

Cruzze: Hej, En lista på senaste svar (som det finns för frågor) kunde underlätta att hitta tillbaks om man nu får ge en önskelista till IT-tomten :-) /Cruzze

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg