Flödande Encarwiförgasare på ILO Piano

Fråga: Jag har problem med min ILO-motor vars förgasare Encarwi S65 flödar. En fråga från en nybörjare: Är det normalt att förgasaren flödar när mopeden står oanvänd och bensinkranen har lämnats öppen? Förgasaren är väl rengjord och flottören är fabriksny och av rätt typ.

Ludde

 

Svar: Det är en god regel att alltid stänga bensinkranen när man stängt av motorn. Flottören ska normalt hålla tätt, men eftersom bensin har en fantastisk förmåga att krypa genom trånga spalter krävs det inte mycket för att förgasaren ska börja flöda. Små partiklar eller lite slitage på nål eller säte kan räcka för att hela bensintanken rinner ut på marken/golvet.

Om du har en ny flottör så bör den biten vara okej. Återstår då sätet i flottörhuslocket som nålen ska täta mot. Man kan börja med en rengöring av sätet. En rund tandpetare (av trä) kan användas och då sticker man in den i locket och vrider den fram och tillbaka så bör sätet bli rent. Man kan med fördel doppa tandpetaren i bensin eller lacknafta så rengör den effektivare. Avsluta med att skölja locket med någon av detta vätskor och blås ur hålet med tryckluft eller cykelpump.

Om det ändå inte håller tätt får man slipa in nål och säte mot varandra. Man doppar då nålspetsen i exempelvis Autosol eller liknande polerpasta. Sedan sticker man in nålen i flottörhuslocket och vrider den fram och tillbaka ett antal gånger. På detta vis får nål och säte samma form på tätningsytorna och det bör bli tätt. Ibland får man göra om behandlingen eftersom pastan inte slipar bort särskilt mycket material. Tvätta noga och blås efter slipningen.

Kolla även att nålens styrhål i botten av flottörhuset är fritt från föroreningar som kan få nålen att fastna. Här kan man ta en liten borr på ca 2 mm som man sticker ner i hålet och vrider runt (medsols) med fingrarna så kommer skräpet upp ur hålet. Blås rent efteråt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen