Husqvarnamotor som låser sig

Fråga: Vill fråga angående mopedmotor med trampor, en Husqvarnamoped från sent 50-tal. Problemet är att pedalerna låser sig. Tar jag bort motorkåpan på vänster sida så sitter svänghjulet fast. När jag tar en nyckel och vrider så lossar svänghjulet och tramporna går runt igen. Det funkar att starta men sen efter körning när den svalnat så är det samma visa igen.

Hade samma problem med annan moped men där fastnade svänghjulet. Nya lager ditsatta tidigare i båda. I förstnämnda går svänghjulet fritt från spolar och motorblock. Kan det vara glapp i vevstake i sidled eller vevstaksbussning som är orsak. Konstateras är att motorerna blir varma (lätt trimmade slidmatad vevskinka med hål i)

Kalles farsa

 

Svar: Det är troligtvis inte vevstakslagret eller kolvbultsbussningen som orsakar låsningen. Om dessa kärvar så skulle det uppstå skador i dem som i sin tur skulle generera oljud när man kör. Kolla följande nästa gång motorn låser sig: ta tag i svänghjulet med fingrarna och vrid/vicka det fram och tillbaka. Känns det något glapp eller är hjulet helt stumt?

Är hjulet helt stumt har det förmodligen fastnat mot spolarna i tändsystemet (vilket är osannolikt – borde låta illa när man kör). Känns/hörs det ett litet glapp sitter felet längre in. Jag funderar på om slidskivan kan suga sig fast i vevhusväggen. Utväxlingen mellan vevaxeln och pedaler är rätt stor och det behövs inte mycket som bromsar vevaxeln för att det ska gå trögt att trampa runt motorn.

Lyft av topp och cylinder. Då kan du säkert avfärda vevlager och kolvbultsbussning. Slidskivan sitter med ganska tajt passning på vevaxeln med sitt rektangulära hål runt motsvarande sektion på ramlagertappen och det är frågan om man känner något glapp om denna skulle fastna mot vevhusväggen.

Nästa steg borde bli att försöka lossa slidskivan från vevhusväggen med en liten och skarpslipad skruvmejsel (om man kommer åt från öppningen i vevhuset). Se bara till att inte repa vevhusväggen med mejseln (slidskivan är härdad och ”stenhård”). Om man lyckas bända ut skivan från vevhusväggen kan man droppa lite olja mellan skiva och vägg innan man släpper tillbaks den. Om man nu vrider på svänghjulet ska det snurra lätt. Om inte är det något annat som kärvar.

Det bör inte vara ramlagren eftersom dessa skulle ge ifrån sig ett morrande och malande ljud om de kärvat ihop en gång. Kolla med bladmått eller liknande att den högra vevskivan går fritt mot vevhusväggen på den sidan. Om vevaxeln ta i väggen måste ramlagren shimsas om.

Om svänghjulet går att vicka en aning på ett ”dämpat” vis – alltså utan tvärstopp i ändlägena kan felet ligga i transmissionen och då är det tandremmens slack man känner när man vickar/vrider på svänghjulet. Att motorerna blir ”varma” kan bero på friktion, mager bränsleblandning, sen tändning eller dålig kylning (smuts mellan kylflänsarna).

Någon som har erfarenhet av slidmatade motorer? Brukar slidskivan suga fast i vevhusväggen? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen