Kolven tar i vevhuset på Husqvarna 120 cc

Fråga: Är det normalt att kolven på Husqvarna 120cc tar i vevhuset? Det satt en kapad kolv i motorn, men eftersom insuget är 24 mm så passar en okapad bättre som stänger tidigare, cylinder tar också i vevhuset, man måste ha en bricka plus packning vid cylinderfoten på minst 3 mm för att cylindern ska passa, i vevhuset syns klart märken efter cylinder och kolv sedan tidigare. Jag menar, är gjutningarna så dåligt gjorda, eller har flera råkat ut för detta problem? Det blev en packning på 0,7 mm i botten, slipade av cylindern i botten i stället, och gjorde en ny fasning för kolvringarna.

Göran Andersson

 

Svar: Jag har inte sett detta problem med att kolven kan ta i vevhuset på det husqvarnamotorer jag skruvat med och jag har inga motorer att mäta på. Men om man kollar på kolvarna på den nedre bilden så ser man att kolven till den vändspolade motorn är längre under kolvbulten än kolven till den tvärspolade motorn.

Dessa bägge motorer är annars i stort sett identiska. Husqvarna har ett prefix i motornumret som talar om vad motorn suttit i. Börjar motornumret med ”24” är motorn tvärspolad och har suttit i Husqvarna mod 24 – även kallad Svartqvarna. Börjar numret med ”27” är motorn vändspolad och hör hemma i en Husqvarna mod 27 – även kallad Rödqvarna.

Det kan ju vara så att vevstakslängden eller utförandet på blocket leder till att en kolv från en vändspolad motor bottnar i en tvärspolad. Jag tror inte att en gammal vapenfabrik som Husqvarna skulle ha så dålig precision på delarna att de tar i varandra.

Någon som har motorerna ”på hyllan” och vet mer? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Kolven tar i vevhuset på Husqvarna 120 cc
Kolven i den tvärspolade motorn är kortare (A) från kolvbulten ner till botten jämfört med kolven till den vändspolade motorn som har en längre kolv (B).
Rulla till toppen