Audi: stannar ibland

Audi: stannar ibland

Publicerad

Fråga: Motorn på min Audi 100 CC 1987 tjuvstannar plötsligt efter någon eller några mil. Om jag väntar en stund går bilen att starta igen och köra en bit till, och sen samma visa igen. Bilen har ett Bosch K-Jetronic insprutningssystemet. Jag har provat två-tre olika bränslepumpar, bytt pumprelä, bytt filter, kontrollerat ledningar, provat och rengjort insprutare. Styrtrycksventilen och kallstartsventilen verkar fungera. Nu misstänker jag luftmängdmätaren och den här insprutaranordningen där alla rören sitter fast. Tål en sådan här bil etanolinblandning i bränslet utan att något går sönder? Ställer K-Jetronic in rätt bränsle/luftblandningen själv?

Erland

Svar: Jag tror inte att det är luftmängdmätaren. Audi brukar sällan ha problem med dessa. Mitt bästa tips är därför att du har skräp/rost i tanken, vilket är ett betydligt vanligare problem på Audi. Skräpet sugs upp och täpper till den fina silen i pumpen och motorn stannar. Efter en tid brukar skräpet sjunka tillbaka och motor startar igen. Om det är som jag gissar, spelar det ingen roll om du byter pump, även en ny pump kommer att sättas igen.

Nästa gång bilen stannar, lossa direkt på bränsleledningen, be någon dra runt startmotorn och se om det kommer bensin. Kommer det ingen har du skräp i tanken, kommer det bensin har du uteslutit det felet och kan gå vidare.

Vad jag vet ska det inte vara några problem att köra din bil på modern bensin med etanolinblandning.

På frågan din fråga om K-Jetronic är svaret både ja och nej. Du gör en grundinställning, givetvis med inkopplad CO-mätare, genom att justera insexskruven som sitter mellan bränslemängdsmätaren och luftmängdsmätaren (har för mig att det är en 3 mm insex på denna). När grundinställningen är klar sköter styrtrycksventilen fininställningen.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

35 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842