Gummiupphängning till JB mopedmotor

Gummiupphängning till JB mopedmotor

Publicerad

Fråga: Hej! Har en JB 48cc motor, men tycker dämpningarna som håller motorn har gjort sitt. Har sökt men hittar inga bra ersättningar till dessa. Vet att du kan JB utan och innan så frågan är, hur gör du Jim?

Jimmy

 

Svar: Gumibussningarna som håller JB-motorn i ramen kallas vibrationsdämpare på fackspråk och går även under benämningen "Silentblock". Med tiden ger gummit upp och kan spricka eller lösas upp på grund av olja. Måtten till de som sitter i JB-motorns fästen framgår av undre bilden. Läng och diameter är 25 mm och hålet i centrumhylsan är 8 mm. Längden på hylsan är cirka 33 mm.

Man kan göra ett eget fäste med hjälp av exempelvis gummislang, eller så karvar man bort allt gummi ur det gamla motorfästet och fyller utrymmet med polyuretangummi (Sikaflex 291) som får härda ut ordentligt. Eventuellt är Sikaflex lite för mjukt och då fyller man ut huvuddelen av utrymmet mellan bägaren och centrumröret med en bit gummislang som man limmar fast med Sikaflex.

Dessa motorfästen är ju över 60 år gamla och standardmått förändras över tid. Kolla med Mecmove eller Kuntze om de har något passande. De behöver ju inte se exakt likadana ut som originalen. Det finns smidiga vibrationsdämpare med en gängad skruv i varje ände. 

Det finns ganska många olika Silentblock hos diverse mopedhandlare på nätet som bör gå att använda efter lite modifiering.

Jim Lundberg

Motorfäste till JB mopedmotor. Alla mått i millimeter

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ingen gnista på Boschmagnet till Volvo T 31

15 kommentarer

Erland: En viktig del för tillverkningen av magnetapparater var flygmotorindustrin och där ställdes förstås mycket höga krav på utförande och kvalitet. Det är lätt att föreställa sig att mycket av...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg