Felvänd kolv i mopeden

Många kolvar har styrstiften diagonalt placerade och dessa kolvar går oftast att vända ett halvvarv utan att någon ring hittar in en port.

Felvänd kolv i mopeden

Publicerad

Fråga: Har en mopedkolv som monterats fel - upptäckte att den satts med pilen motsatt riktning. Min fråga är när jag inte ser någon skillnad (stiften för kolvringarna går fritt överströmningskanalerna) om det är okey ändå Kolven var jackad och den satt mot avgaskanalen. En annan fråga skall tändningen ändras på något sätt om man trimmar moppen?

Kalle

 

Svar: Det som är viktigt i en tvåtaktsmotor är att ingen av ringöppningarna hamnar nära, eller över, någon av portarna i cylinderloppet. I bästa fall får man ett klickande ljud och förkortad livslängd på ringarna – i värsta fall hoppar än ringände in i en port och då är haveriet ett faktum.

Annars är det fritt att vända kolven hur som helst. Det finns undantag där kolven har en slits på ena sidan eller där man förskjutit kolvbulten från centrum, men det är inget man hittar i en mopedmotor.

Har man jack/lucka i kolven så gör den givetvis ingen nytta om den inte ligger vänd mot insuget. Är jacket/luckan dessutom hög kan den öppna avgasporten när kolven står i topp.

För att ringarna inte ska kunna vrida sig i sina spår sitter det styrstift i spåren som fixerar ringarna. Dessa stift brukar vanligtvis sitta diagonalt placerade eller på varsin sida av insuget då detta för det mesta är mindre än utblåset vilket ger större utrymme mellan insuget och överströmningsportarna.

De flesta kolvar har en pil i toppen som ska vändas mot utblåset. Då ska kolven hamna rätt. Vill man kolla hur det ser ut så gör man ett märke i kolvtoppen rakt över respektive styrstift. Sedan trär man på cylindern och kolla var markeringarna hamnar relativ portarna.

När det gäller tändningen så ska generellt förtändningen hamna tidigare ju högre maxvarv motorn har, men om motorn bara har ett jack/lucka bör det inte behövas någon justering av tändningen.

Jim Lundberg

En del kolvar har styrstiften placerade på varsin sida av insuget där det oftast finns mest utrymme mellan portarna.

Vill man kolla så att ingen ringöppning kommer i, eller nära, en port i cylindern gör man en markering på kolvtoppen rakt över respektive styrstift

Med kolven på plats i cylindern ser man nu var ringöppningarna hamnar i förhållande till portarna. För att se insuget får man sänka kolven ytterligare. Se bara till att kolvbulten ligger exakt parallellt med vevaxeln. Ha därför gärna kolv och cylinder i motorn vid denna kontroll.

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ingen gnista på Boschmagnet till Volvo T 31

15 kommentarer

Erland: En viktig del för tillverkningen av magnetapparater var flygmotorindustrin och där ställdes förstås mycket höga krav på utförande och kvalitet. Det är lätt att föreställa sig att mycket av...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg