Felvänd kolv i mopeden

Många kolvar har styrstiften diagonalt placerade och dessa kolvar går oftast att vända ett halvvarv utan att någon ring hittar in en port.

Felvänd kolv i mopeden

Publicerad

Fråga: Har en mopedkolv som monterats fel - upptäckte att den satts med pilen motsatt riktning. Min fråga är när jag inte ser någon skillnad (stiften för kolvringarna går fritt överströmningskanalerna) om det är okey ändå Kolven var jackad och den satt mot avgaskanalen. En annan fråga skall tändningen ändras på något sätt om man trimmar moppen?

Kalle

 

Svar: Det som är viktigt i en tvåtaktsmotor är att ingen av ringöppningarna hamnar nära, eller över, någon av portarna i cylinderloppet. I bästa fall får man ett klickande ljud och förkortad livslängd på ringarna – i värsta fall hoppar än ringände in i en port och då är haveriet ett faktum.

Annars är det fritt att vända kolven hur som helst. Det finns undantag där kolven har en slits på ena sidan eller där man förskjutit kolvbulten från centrum, men det är inget man hittar i en mopedmotor.

Har man jack/lucka i kolven så gör den givetvis ingen nytta om den inte ligger vänd mot insuget. Är jacket/luckan dessutom hög kan den öppna avgasporten när kolven står i topp.

För att ringarna inte ska kunna vrida sig i sina spår sitter det styrstift i spåren som fixerar ringarna. Dessa stift brukar vanligtvis sitta diagonalt placerade eller på varsin sida av insuget då detta för det mesta är mindre än utblåset vilket ger större utrymme mellan insuget och överströmningsportarna.

De flesta kolvar har en pil i toppen som ska vändas mot utblåset. Då ska kolven hamna rätt. Vill man kolla hur det ser ut så gör man ett märke i kolvtoppen rakt över respektive styrstift. Sedan trär man på cylindern och kolla var markeringarna hamnar relativ portarna.

När det gäller tändningen så ska generellt förtändningen hamna tidigare ju högre maxvarv motorn har, men om motorn bara har ett jack/lucka bör det inte behövas någon justering av tändningen.

Jim Lundberg

En del kolvar har styrstiften placerade på varsin sida av insuget där det oftast finns mest utrymme mellan portarna.

Vill man kolla så att ingen ringöppning kommer i, eller nära, en port i cylindern gör man en markering på kolvtoppen rakt över respektive styrstift

Med kolven på plats i cylindern ser man nu var ringöppningarna hamnar i förhållande till portarna. För att se insuget får man sänka kolven ytterligare. Se bara till att kolvbulten ligger exakt parallellt med vevaxeln. Ha därför gärna kolv och cylinder i motorn vid denna kontroll.

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Byta tänddelar på Crescent Raket – allt eller delvis?

12 kommentarer

Matte: Hej Jim. 1. Är det "tändningstidpunkten" som är det mått på spetsarna när svänghjulet står i läge "M"? Eller är det nått annat? 2. Om moppen går och jag tycker att den går fint,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842