Luftfilter till Bing och färgsättning på Mustang 596

Luftfilter till Bing och färgsättning på Mustang 596

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Mustang 596 från -59 som det sitter en Zundappmotor på, vilken jag inte tror är originalmotorn. Jag försöker hitta ett passande luftfilter till Bing-förgasaren. Ser ingen beteckning på förgasaren, men luftfilteröppningen är knappa 55mm. Tyvärr hittar jag inget luftfilter som är 55mm, bara 60mm men den går inte in i öppningen. Sedan finns 52mm, passar den med klämma? I och med att jag inte har beteckning på Bingen har jag svårt att avgöra om det är rätt. Vet du?
En annan fråga om själva mopedens färg. På nätet har jag bara sett blåa Mustanger med vita detaljer, men min är svart med vita detaljer. Den ser inte omlackerad ut. Vet du något om färgsättningen?

Svar: Hej! Original har Mustang modell 596 Zündapps 2-växlade 265-motor. Förgasaren som är original för denna motor är Bing 1/9,5/57. Alla äkta bingförgasare har en beteckning synligt på förgasarhuset, men nu finns nytillverkade kopior på marknaden och dessa har varken Bingloggan eller beteckning. Det framgår inte om vilken typ av förgasare du har, men när jag mätt mina Bing 8, 9 och 10 mm så har de 51 och 52 mm öppning för filtret.

Det borde gå att få ett 52 mm filter att passa din förgasare med något packningsmaterial som runt kanten och filterklämma. Förgasarfilter brukar inte sitta jättehårt i förgasaren ändå, bara då får till det så att den inte vibrerar under körning kommer filtret att göra jobbet. Under tiden kan du annonsera efter ett begagnat filter i rätt storlek.

Angående färgsättningen på Mustang 596 så visas den i blå/vit lack i reklambilder. Tyvärr har jag bara färgsättningsdata på Mustang från och med 1960 så jag kan inte säga vilka lackeringar 596:an såldes i 1959. Däremot så blev flertalet Mustanger lackerade i svart och vitt under tidiga 1960-talet.

Tillägg: Länk till data och lackinformation för Mustangmopeder 1953-1961

Josefine Andersson

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ingen gnista på Boschmagnet till Volvo T 31

15 kommentarer

Erland: En viktig del för tillverkningen av magnetapparater var flygmotorindustrin och där ställdes förstås mycket höga krav på utförande och kvalitet. Det är lätt att föreställa sig att mycket av...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg