Skölja växellådan på Saxonette med lacknafta

Fråga: Hej! Ska hälla i lacknafta i en Saxonette automatic. Fel olja har vart i motorn. Hur länge kan man låta lacknaftan vara i motorn? Ingen risk för korrosion eller rost?

Tack på förhand

Tobias

 

Svar: Lacknafta tillhör samma ”familj” som olja och bensin och orsakar ingen korrosion utan stöter snarare bort vatten. Men lacknafta kan angripa gummit i motorns packboxar om den får vara kvar för länge i motorn. Sedan finns det en risk att även drivbackarnas belägg kan angripas av naftan.

Men om man har hällt i fel olja i en saxonette (det ska alltid vara en ATF-olja, alltså röd olja avsedd för automatlådor) och ska skölja rent lådan så behöver inte processen ta lång tid. Lacknafta löser och späder ut olja väldigt snabbt och det enda man behöver göra är att tappa ur den felaktiga oljan och hälla i lacknaftan. Sedan drar man runt motorn några gånger så att kopplingens drivbackar verkligen sköljs rena av lacknaftan. Sedan tappar man ur allt.

Totalt behöver detta inte ta många minuter. Däremot kan det vara bra att göra om sköljningen ett par gånger till med ny lacknafta så att man verkligen får bort den felaktiga oljan. Avslutningsvis tappar man ur all nafta och fyller på med ATF-olja. Här kan man testa Dexron (I, II eller III) eller Fords oljor (ATF-F). Samtliga fungerar, men ger växlingarna lite olika karaktär beroende på att oljorna är olika ”sträva”.

Jim Lundberg

Rulla till toppen