Byta bussning i sachsmotor till nållager

Fråga: Byta vevstaksbussning till nållager – går det på en Sachs mopedmotor? Det finns ju nållager. Måste man åtgärda vevstaken (brotscha) i vevstaken?

Hasse

 

Svar: Vevstakar med nållager är härdade i hålet som nålarna löper mot. Alltså fungerar detta bara i stålstakar. Men jag är osäker på om hålet i en vevstake med en bussning verkligen är härdat och dessutom har så fin ytjämnhet som krävs för att nålarna ska kunna rulla lätt utan friktion. Det går inte att brotscha ett hål i ett härdat material – då förstör man brotschen. Då är slipning det enda som gäller.

Det finns nållager med en härdad ytterhylsa (lagerbana) som man då kan pressa in i ett hål av mjukt material (ohärdat stål eller aluminium). Enklast kanske är att montera en ny bussning om den gamla är slut. Bussningar håller väldigt länge. Fördelen med nållager är att de klarar sig med mindre smörjning om man vill minska oljeinblandningen i bensinen.

Annars finns det vevstakar med nållager till bland andra Sachs att köpa hos många mopedhandlare. Eller hela vevaxlar om man så vill.

Jim Lundberg

Rulla till toppen