Byta bussning i sachsmotor till nållager

Sachs vevaxlar med stål- och aluminiumvevstakar. Samtliga med bussning för kolvbulten.

Byta bussning i sachsmotor till nållager

Publicerad

Fråga: Byta vevstaksbussning till nållager - går det på en Sachs mopedmotor? Det finns ju nållager. Måste man åtgärda vevstaken (brotscha) i vevstaken?

Hasse

 

Svar: Vevstakar med nållager är härdade i hålet som nålarna löper mot. Alltså fungerar detta bara i stålstakar. Men jag är osäker på om hålet i en vevstake med en bussning verkligen är härdat och dessutom har så fin ytjämnhet som krävs för att nålarna ska kunna rulla lätt utan friktion. Det går inte att brotscha ett hål i ett härdat material – då förstör man brotschen. Då är slipning det enda som gäller.

Det finns nållager med en härdad ytterhylsa (lagerbana) som man då kan pressa in i ett hål av mjukt material (ohärdat stål eller aluminium). Enklast kanske är att montera en ny bussning om den gamla är slut. Bussningar håller väldigt länge. Fördelen med nållager är att de klarar sig med mindre smörjning om man vill minska oljeinblandningen i bensinen.

Annars finns det vevstakar med nållager till bland andra Sachs att köpa hos många mopedhandlare. Eller hela vevaxlar om man så vill.

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Byta tänddelar på Crescent Raket – allt eller delvis?

12 kommentarer

Matte: Hej Jim. 1. Är det "tändningstidpunkten" som är det mått på spetsarna när svänghjulet står i läge "M"? Eller är det nått annat? 2. Om moppen går och jag tycker att den går fint,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842