Var sitter chokespjället på Rex Midget?

Var sitter chokespjället på Rex Midget?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag är nybliven ägare av en Rex Midget 98cc 1938, och har en del undran. Var sitter choke-spjället, är det i bakkant förgasare? Ska spjället vara helt stängt vid start av varm motor? Jag tycker att gnistan är lite dålig, är det kanske det så med 6 volt? Kanske ska jag byta kondensorn? Några andra tips (kanske)? Jag har en instruktionsbok (nytryck) men där står inga djupgående fakta.

Tacksam för lite fakta och tips

Mvh Stefan B

 

Svar: Chokespjället sitter alltid i förgasarens bakkant eller i själva luftfiltret. Jag har ingen skiss över Midgetförgasaren, men choken kan ha lite olika utföranden, men med en gemensam nämnare – att man stryper luftflödet för att motorn ska få en fetare blandning vid kallstart. Ibland vrider man runt hela filtret, ibland sitter det en spak på filter – eller på förgasaren. Det är lätt att konstatera genom att ta bort filtret och kolla. Sedan finns det förgasare som saknar choke där man istället får flöda förgasaren vid kallstart.

Normalt så ska man inte choka när motorn ska startas i vart tillstånd. Risken finns att den blir sur. Men motorer är personligheter och den bästa startproceduren för olika situationer får man testa fram över tid. En del motorer vägrar starta om bensinkranen är på, andra vill ha lite choke trots att de är varma. Man får som sagt prova sig fram.

Tändspolar är färskvara och bir sämre med tiden. Riktigt gamla spolar med textilisolering ("Boschmumie") har en förmåga att dra i sig fukt från den omgivande luften vilket i sin tur kan leda till att de ärgar sönder på insidan. Men börja med att justera brytaravståndet lite uppåt och nedåt då detta påverkar gnistans styrka. När en tändspole är på fallrepet brukar det först märkas på att gnistan försvinner när motorn är varmkörd. När den kallnat brukar den starta igen.

Att motorn levererar 6 volt till belysningen har inget med gnistan att göra då ljusspolar och tändspolar arbetar oberoende av varandra. Om gnistan är så svag att det medför problem skulle jag börja med att justera brytarna (tänk på att detta ändrar förtändningen), därefter byta kondensator vilket är en billig åtgärd. Nästa steg är att kolla om svänghjulet har förlorat sin magnetism vilket inte är helt ovanligt på förkrigsmotorer som ofta har magneter av härdat stål. Då måste det magnetiseras om. Efter detta kan en omlindning av tändspolen vara lämpligt om inget av det ovanstående hjälper. Kolla med Lindom Magnetservice.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Tanka K-märkt med Koppartrans

12 kommentarer

Rs: Hej Stora Kopparberg och rederiet Transatlantic bildade 1947 bolaget Koppartrans,Fina mackar med snygg inredning, kännetecknade Koppartrans. Roland.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07