Vilken bredd på Sachs motorfästen?

Vilken bredd på Sachs motorfästen?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag råkade bli ägare av en Crescent 1209 utan motor och införskaffade därför en tvåväxlad Sachsmotor från annat håll. När jag hängde dit motorn vars bredd inklusive block-bussningar är 38 mm uppstod ett glapp på ett par millimeter innan jag dragit åt motorn. Det känns inte naturligt att med kraft tvinga ihop fästet för ett bra resultat. Jag har utan framgång sökt svaret på vilken den korrekta bredden är/var invändigt i en MCB 1209 och skulle sätta värde på er hjälp. Bakgrundsinformation 38 mm, men när jag mäter invändigt med skjutmåttet så är det på den "stumma" delen knappt 41 mm. Jag har svårt att tänka mig att en förstärkningsplatta på cirka 3 mm fanns monterad original. Om så ändå är fallet – på vilken sida skall denna monteras?

Tack på förhand.

Janne

 

Svar: Jag har mätt bredden på olika sachsmotorers bakre motorfästen och fått fram måtten 31, 38 och 42 mm beroende på motortyp. För att få fram ett mer exakt mått måste man ta en tving och pressa ihop motorfästena så att dess stålhylsor möts inne i motorfästet eftersom gummit kan få hylsorna att fjädra ut en aning när motorn ligger lös på arbetsbänken. Jag använde inte tving vid mättillfället så mina 42 mm kan mycket väl vara dina 41 mm.

Faktum är att man på vissa mopeder använde en utfyllnadsplåt för att anpassa en smalare motor till en viss rams motorfästen. På under bilden syns motorfästet till en Saxoped och där sitter det två stycken utfyllnadsplåtar på fästets högra sida. Detta är alltså original från fabrik. Det kan vara så att det har sutttit en plåt i din ram som försvunnit med originalmotorn, eller så har du en äldre motor än själva mopeden.

Om din motor är smalare än fästet i ramen får du göra på samma vis. Man kan fylla ut mellanrummen med vanliga planbrickor, men en hel plåt blir betydligt stadigare och tar inte lång stund att tillverka. När det gäller vilken sida som plåten ska sitta på får du lägga en lång stållinjal på mot sidan av motordrevet och bakdrevet samtidigt så ser du hur motorn ska sitta för att kedjan ska spåra. Se bara till att bakhjulet sitter rakt i baksvingen innan du mäter.

Jim Lundberg

Bakre motorfästet på en NV Saxoped med tvåväxlad sachsmotor (1957). Till vänster i bild syns två utfyllnadsplåtar som gör fästet smalare invändigt.

Här ser du de tre olika bredderna på Sachs motorfästen. 1209:an hade original inga mellanlägg/brickor utan hade den bredaste 2-växlade motorn på 41-42 mm. Dessa hade också tre fästskruvar på kåpan över tändsystem och kedjedrev, till skillnad mot de tidigare som bara hade två. Om du får kedjan att linjera med mellanlägg så är det inga problem att köra med en av de tidigare motorerna. Josefine Andersson

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tryckstänger till kopplingen i JB 128

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Tryckstängerna är kortare på JB 150 och har en längd på 88 mm vardera. De har samma diameter som på JB 128, samt en kula på 6 - 6,35 mm mellan dem.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07